Två kvinnor samtalar. En håller en trasig vit kopp i sin hand.
Foto: Magnus Aronson/IKON

Leva vidare-grupp

En leva vidare-grupp är en samtalsgrupp för vuxna som mist en nära anhörig. Gruppen fungerar som ett stöd i sorgen och här finns möjlighet att dela tankar och känslor. Starrkärr-Kilanda församling erbjuder Leva vidare-grupp för dig som mist din livskamrat.

Sorg är det tomrum som uppstår inom en när man förlorat någon man tyckt mycket om. Känslorna är ofta många och starka. Det är inte konstigt - hela livet blir ju upp och ner. Sorgen är en naturlig reaktion på förlusten av en annan människa. Man kan bli sjuk av att sörja. Men det är inte en sjukdom, utan en frisk reaktion.

Sorgen har många ansikten och uttryckssätt, lika många som de som sörjer. Sorgen är inte bara tårar utan kan också visa sig som ilska, svårt att sova, huvudvärk, magont, trötthet och svårt att koncentrera sig.

Det kan kännas bra att få prata med andra som varit med om något liknande, att få dela sina upplevelser. Att få tala om det som hänt och att få göra det i lugn och ro. För att komma igenom sorg och smärta måste man få ge uttryck för det svåra.

Starrkärr-Kilanda församling erbjuder Leva vidare-grupp för dig som mist din livskamrat (maka/make/sambo/särbo). En leva vidare-grupp är en mindre grupp på vanligtvis tre-sex deltagare, som träffas ett bestämt antal tillfällen tillsammans med erfarna samtalsledare. Där finns det möjlighet att dela med sig av tankar och känslor till andra som är i samma situation och förstår vad det handlar om.

Det går aldrig att gå runt omkring då sorgen möter oss på vägen bara rakt igenom – Detta är den enkla visdom som jag vill lägga i din hand – och innerst inne vill kanske sorgen oss bara väl på sitt sätt fast vi har så svårt att förstå – men jag tror att den vill bana väg för glädjen Bortom natten finns alltid en dag bortom molnen finns alltid en sol bortom smärtan finns alltid en fröjd Det går aldrig att gå runt omkring bara rakt igenom – rakt igenom.

Birger Franzén