Foto: SempreMedia

Gudstjänst

När Jesus berättar om grunden för det goda livet, så gör han det genom att peka på tre grundrelationer: vår relation till Gud, vår relation till våra medmänniskor och vår relation till oss själva (Matteus 22:37, 39-40 Dubbla kärleksbudet). Den goda gudstjänsten bör byggas på dessa tre relationer. Tillsammans med Gud vill vi skapa rum i gudstjänsten för dessa möten. Vi vill sträva efter ett varierat gudstjänstliv, som vänder sig till alla åldrar, både på helgdagar och vardagar. Musik har ofta stor betydelse i människors liv. Därför ska musiken på olika sätt ha en självklar plats i våra gudstjänster. Gudstjänsten skall präglas av både tradition och förnyelse som grundar sig på det samhälle vi i dag lever i.

Söndrums kyrka
Vi firar högmässa söndagar kl 11:00. På onsdagar firar vi morgonbön eller veckomässa kl 08:00  och kl 18:00 firar vi veckomässa.

Vapnö kyrka
Vi firar kvällsgudstjänster någon/några söndagskvällar kl 17:00.

S:t Oofs kapell
Den sista söndagen i månaden firar vi gudstjänst i S:t Olofs kapell kl 17:00 (oktober-april). Övrig tid på året firas gudstjänst i kapellet med annan personal än från Söndrum-Vapnö församling (se kapellets hemsida).

Vid storhelger, såsom jul och påsk, firar vi ibland gudstjänster på andra tider.