Begravningsavgift

Det finns kostnadsfria gravplatser till alla som är folkbokförda i Sverige, oavsett trostillhörighet. Dessa gravplatser finansieras genom en särskild begravningsavgift som alla folkbokförda i Sverige betalar via skatten.

Begravningsavgiften finansierar krematorier, begravningskapell och begravningsplatser. Den går också till lön för personal inom kyrkogårdsförvaltningen. Enkelt uttryckt används begravningsavgiften för att se till att alla människor, oavsett tro och samfundstillhörighet, får en värdig behandling när de avlidit.

begravningsavgiften täcker kostnaderna för

Bisättning (förvaring av stoftet fram till begravningen).
Transporter från det att huvudmannen övertagit ansvaret för stoftet till
dess att gravsättning har skett.
Kyrkogårdsförvaltningens kapell eller ceremonilokal för begravningsceremoni.
Kremering.
Gravsättning av kista eller urna, inklusive gravöppning och iordningsställande av gravplatsen, alternativt jordning av aska.
Gravplats i 25 år.
Skötsel av allmänna ytor på på kyrkogårdar, nyanläggningar samt vård och underhåll av kulturhistoriskt värdefulla gravvårdar.

detta ingår inte i begravningsavgiften

Kista och svepning
Urna
Annonsering
Begravningsceremoni för den som inte tillhör Svenska kyrkan
Transport av stoft till bisättningslokalen
Minnesstund
Gravsten och skötsel av graven

kyrkoavgift till svenska kyrkan

Om den avlidne tillhörde Svenska kyrkan, täcker kyrkoavgiften också kostnaderna för:
Präst från Svenska kyrkan
Församlingskyrka
Kyrkomusiker för musik i kapell, på kyrkogården och i kyrkan
Kontakt med sorgehuset
Tacksägelse i samband med gudstjänst
Samtal med anhöriga inför begravningstalet
Information om och planering av begravningsgudstjänsten
Begravningsgudstjänsten
Processionsbärning då begravningsgudstjänsten avslutas ute på kyrkogården(bärning av kistan, lyft och sänkning av kistan i graven).