Foto: Gunilla Wahrenberg

Ängskyrkogårdens invigning

Lördag 4 november 2017 invigdes den nya kyrkogården vid Söndrums kyrka.

Runt 150 personer kom till Ängskyrkogården för att vara med på invigningen.

Omkring kl 14:30 började man samlas utanför ingången. Vaktmästarna serverade grillad korv och det fanns kaffe och kaka. Efter en stund bjöds alla in för att få veta lite mer om den nya kyrkogården. Medlemmarna i den grupp som planerat kyrkogården var guider. Det hördes många kommentarer om hur vacker den nya kyrkogården är.

Lär mig, du fågel, med din flykt att bryta upp och färdas tryggt mot obekanta stränder. När allt är vinter här och is, jag mot ett evigt paradis min blick och längtan vänder.

Psalm 304

Kl 15:15 började sedan själva invigningen med procession från Söndrums kyrka. Korset bars av kyrkorådets ordförande Bo Henningson och i processionen gick också kontraktsprost Anders Knutsson, kyrkoherde Nina Karemo, arkitekten Pål Reijer, kyrkokören med flera.

Söndrums kyrkokör sjöng "Må din väg gå dig till mötes" och sedan sjöng alla psalm 304 "Lär mig, du skog, att vissna glad". Den andra versen i psalmen har fått ge namn åt det konstverk som finns på kyrkogården.

Sedan följde textläsningar och körsång och kontraktprost Anders Knutsson höll tal. Efter tillkännagivandet att detta nu är invigd jord hällde Lennart Rydén dopvatten på marken.

Tillsammans sjöngs psalm 297, "Härlig är jorden", innan kyrkorådets ordförande Bo Henningson höll tal. Kl 16:00 ringde så kyrkklockorna in för musikgudstjänsten "Musik i Allhelgonatid".

Här nedan finns några bilder från den högtidliga invigningen av Ängskyrkogården.