Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Diakoni

Söderköping S:t Anna församlings Diakonicentrum välkomnar människor oavsett tro eller nationalitet. Här finns det stöd och hjälp för dig oavsett var i livet du befinner dig.

Församlingens diakonala verksamhet finns till för dig i livets alla skeenden. Den diakonala verksamheten har sin grund i att Jesus gett oss alla uppdraget att sprida hopp och kärlek bland våra medmänniskor. Församlingen bedriver diakoni på flera olika plan och stöjder människor i olika situationer.

Diakonicentrum

Välkommen till vår diakoni

Diakonicentrum som ligger i Klockaregården är öppet för besök och samtal samma tider som caféet håller öppet.

8 januari - 31 maj
Måndag kl. 10.00-14.00 Sopplunch
Tisdag kl. 09.30-11.30 ojämna veckor
Onsdag kl. 16.30-18.30
Fredag kl. 09.30-11.30

Stängt vissa onsdagar när det är Liv att dela, 6/3, 10/4

Vill du boka tid för samtal eller söka stöd och hjälp är du välkommen att ringa.
Diakonicentrum 0121-358 09 eller Församlingsexpeditionen 0121-358 00.

Hitta till oss
Klockaregården
S:t Laurentii kyrkpark
614 30 Söderköping

Café Klockaregården Diakonicentrum

Välkommen till församlingens caféverksamhet i Klockaregården, beläget mitt i Söderköping i S:t Laurentii kyrkpark.

Pilgrim

S:t Laurentii kyrka i Söderköping är en naturlig plats att börja vandringen på Birgittaleden, som leder till Vadstena Klosterkyrka.

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Diakoni – kyrkans omsorg

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.

En diakon sitter ner och samtalar med någon.

Samtal

Alla kan vi hamna i lägen då livet känns tufft och man kanske är ledsen, orolig eller rädd. Då gör det skillnad att få samtala med någon som tar sig tid att lyssna på vad man tänker och känner.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Behöver du hjälp att handla mat eller apoteksvaror?

Saknar du någon som kan hjälpa dig att få hem den mat eller de apoteksvaror du behöver? Vi finns här för dig!

Matkasse

I vårt samhälle finns människor som ibland har svårt att få mat på bordet. Söderköping S:t Anna församling har fått möjlighet att göra något åt detta. I samarbete med lokala handlare skänker vi matkassar.

Kalas

Födelsedagsfest för medlemmar som fyller 80 och 90 år

Sorgegrupp

Samtal om sorg

Väntjänst

Väntjänst är en kontaktverksamhet som ingår i kyrkans diakonala verksamhet.

Ge en gåva till diakonin

Vill du ge en gåva till församlingens diakonala arbete

Ideella

Vill du vara med och göra skillnad för andra människor? Att arbeta ideellt i Svenska kyrkan innebär en möjlighet att använda sina resurser i ett meningsfullt sammanhang och att vara del i en gemenskap.