Foto: Joakim Carlström/IKON

Vigsel

Ni har nu ingått äktenskap med varandra och bekräftat detta inför Gud och denna församling...

Att gifta sig innebär att säga ja till ett liv tillsammans. Vigseln har ett juridiskt värde inför lagen, men framförallt är det en gudomlig gåva.

STORT ELLER LITET, PRAKTFULLT ELLER ENKELT. NI VÄLJER!

Det finns många sätt att fira en vigsel på. Den första byggstenen inför vigseln brukar vara att välja en kyrka. Du hittar de kyrkor som finns i Skivarps församling här

Man kan själva välja i vilken av våra kyrkor som vigseln skall ske. I Skivarp kan man boka tid på lördagar och söndagar. Kontakta församlingen om du vill boka vigsel eller har frågor i samband med vigseln, 0411-55 76 40.

KOSTAR DET ATT GIFTA SIG?

Alla är välkomna att fira sitt bröllop i Svenska kyrkan, men som regel behöver minst en av er vara eller bli medlem i Svenska kyrkan. Det är inget hinder om den andra tillhör en annan kyrka eller religion. Om minst en av brudparet är medlem i Svenska kyrkan är vigseln gratis, det gäller även om man väljer att gifta sig i en annan församling än där man bor. Varken präst, organist, kyrka eller vaktmästare kostar något. Om man däremot vill ha extra musik, kanske en sångsolist, och extra utsmyckning av kyrkan får man själv stå för kostnaden.

GLÖM INTE HINDERSPRÖVNING FRÅN SKATTEVERKET!

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

HUR FÖRKLARAR VI VAD VIGSEL INNEBÄR FÖR BARN?

När man är liten kan det vara svårt att sitta still, framför allt om man inte riktigt förstår vad det är som händer. Nedan hittar du därför ett kort filmklipp som förklarar hur en vigsel går till och vad det innebär.

andra saker som vi tror du kan vara intresserad av

En brudgum trär vigselringen på sin blivande frus finger.

Bröllopet rymmer många symboler

Vid livets stora förändringar använder vi ofta riter och symboler. De har en känslomässig funktion och de hjälper oss att lämna det gamla och kliva in i det nya.

Närbild på två personer med vigselringar som håller hand.

Vigselgudstjänsten

Vigselgudstjänsten utformas i samråd mellan brudparet, prästen och en musiker. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och dess olika moment.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.