Foto: Viktor Blomqvist

Bibliska trädgården

Vår trädgård är en plats för eftertanke och ro vid porlande vatten, grönskande växter och fågelsång.

Historik

Sommaren 2010 gjorde personalen i församlingen ett studiebesök i den Bibliska trädgården i Höllviken. Intresset väcktes för att göra något liknande i Skivarp. Med hjälp av Carola Christiansen, Boel Lindström och församlingens anställda och förtroendevalda presenterades våren 2011 ett förslag för kyrkorådet och arbetet påbörjades.

I slutet av september var trädgården färdig och i juni 2012 invigdes Skivarps församlings Bibliska trädgård av ärkebiskop emeritus KG Hammar. Sedan dess har arbetet med trädgården fortlöpt och under våren 2013 har flera nya växter planterats.

Växter i Bibliska trädgården

I vår Bibliska trädgård finns ett stort antal växter, alla med koppling till Bibeln på ett eller annat sätt. En del växter nämns direkt i bibeln, andra har i folkmun fått namn som kopplats till bibeln och ytterligare andra växter har använts till exempel för att hålla sig vaken när en gick i kyrkan. Här presenteras ett urval tillsammans med en fördjupning om några av våra växter. Texterna är tagna från Susann Perssons bok Bibliska trädgården (2012).

Fikon (Ficus carica)

”Fikonträdet kan ge frukt upp till tre gånger under en säsong. På grund av sina många frön anses frukten vara en fruktbarhetssymbol. Det var fikonlöv som Adam och Eva använde sig av för att skyla sig när de ätit av den förbjudna frukten och fikon är den första växt som nämns i Bibeln. Jesus använder sig av fikonträdet i många av sina liknelser.” (2012:76) Om fikonträd kan du läsa både i Lukas 13, Lukas 21, Markus 11, Ordspråksboken 27 m.m.

Vin (Vitis vinifera)

”Vindruvan var en av de viktigaste växterna som odlades i det Heliga landet. […] Ur druvorna pressas druvsaften som blir vin genom jäsning. […] Vinrankan har blivit en symbol för det hebreiska folket. Mose spejare återvände med en stor klase emellan sig på en stång. De hade även fikon och granatäpplen med sig som tecken på att de kommit till det förlovade landet.” (2012:69)

Oliv (Olea europaea)

”Jesus ber den samariska kvinnan vid Syraks brunn om att ge honom av vattnet att dricka (Johannes 4ff). Till kvinnan säger han att han är den som hon väntar på, Messias, den smorde. Det hebreiska ordet för oliv, mashíchá, betyder smord och kommer från arameniskans medhichá. Det används i Gamla Testamentet framför allt om konungar. […] Det var på Olivberget som Jesus gav sitt tal som står skrivet i Matteus 24, Markus 13 och Lukas 21.” (2012:66)

Kryddhjulet

Kryddträdgården är utformat som ett hjul och uppbyggt av handslagen tegelsten från tidigt 1900-tal. I kryddhjulet hittas både timjan, citronmeliss och mynta med mera.

Mynta (Mentha)

”Redan under Jesu tid strödde man mynta på golvet i synagogan. Denna sed levde vidare i kyrkorna i Italien där örten kallas den Heliga Marias ört.” (2012:66)

Isop (Hyssopus officinalis)

”I psaltaren 51:9 ber David om förlåtelse för sin synd. Han ber då om att renas med isop och tvättas så att han blir renare än snö. I Andra Mosebok 12:21-22 talar Mose på Guds uppdrag till alla de äldste i Israel. De ska slakta påskalammet och sedan ta en knippa isop, doppa den i lammets blod och stryka på dörren för att undgå Fördärvaren, mordängeln.” (2012:91)

Växtförteckning

• Akleja – Aquilegia vulgaris – Vår frus handskar, Duvblomster
  • Backsippa – Pulsatilla vulgaris
  • Balsam – Tanacetum balsamita – 1 Mos 43:11
  • Berglin – Linum perenne – 1 Mos 50:26, 2 Mos 9:31, 3 Mos 6:10 m.m.
  • Bolltistel – Echinops bannaticus – 1 Mos 3:17,18
  • Blå gull – Polemonium caeruleum – Jacobs stege efter 1 Mos 28:12-15
  • Brudbröd – Filipemdula vulgaris
  • Citronmeliss – Melissa officinalis
  • Daggkåpa – Alchemilla vulgaris – Jungfru Marie kåpa/kjol/förkläde
  • Fikon – Ficus carica – Höga visan 2:13, 1 Mos 3:7, Mik 4:4
  • Gullris – Solidago hybrid – Jungfru Marie sänghalm
  • Gullviva – Primula veris – Jungfru Marie nycklar, Sankte Pers nycklar
  • Iris – Iris germanicum
  • Isop – Hyssoppus officinalis – 2 Mos 12:2, 1 Kung 4:33, Joh 19:29
  • Judaspeng – Lunaria annua – Mat 26:15-16
  • Judasträd – Cercis siliquastrum – Matt 27:5
  • Kristi kors-blomma – Passiflora caerulea
  • Kungsljus – Verbascum – Maria kyrkogångsljus
  • Kvanne – Angelica archangelica - Medicinalväxt
  • Lavendel – Lavandula angustifolia
  • Libanonceder – Cedrus libani – Hes 17, 1 Kon 5:6, 2 Mos 25:10, Höga visan 5:15
  • Liljekonvalj – Convallaria majalis – Vår Frus tårar
  • Ärenpris – Veronica officinalis – S:t Veronicas svetteduk, Luk 8:43-48
  • Äpple – Malus domestica – Ords 25:11

Sponsorer

Stort tack till Carola Christiansen, Boel Lindström, Camilla Björk, John Wickman, Lars Björk, Åke Magnusson och Kent Lundgren för all tid ni har lagt ner på att få trädgården fin.

Stort tack även till Bygg Upp Mera i Skivarp, Henrik Sjöland på Mossby Grönytor, Norrbacka Bobcat, Håkan Nilsson på Skivarps Åkeri, St. Köpinge Snickeri, Wikings El i Skurup, Rörinstallationer Sixten Wickman och Ystad Plantskola.

Slutligen ett hjärtligt tack till Höllvikens församling och Susanne Persson för inspiration.

Är du intresserad av att hjälpa till?

I vår Bibliska trädgård behövs alltid hjälp med att luka, vattna och annat som krävs för att sköta en trädgård. Vi tar emot all hjälp vi kan få! Kontakta oss på 0411-55 76 40 eller skivarp.forsamling@svenskakyrkan.se