Foto: Anders Lindberg

Landskyrkan

Skellefteå landsförsamlings kyrka eller, som den i dagligt tal kallas, Landskyrkan, är församlingens huvudkyrka.

Skellefteå landsförsamling bildades i början av 1300-talet som en utbrytning ur Bygdeå församling. Socknen var stor och innefattade även Piteå, Lövånger, Burträsk och Norsjö.

Landskyrkan är belägen ungefär 1 kilometer väster om Skellefteå stad. Den första träkyrkan vid platsen uppfördes troligtvis på 1330-talet och ersattes, enligt Länsstyrelsen i Västerbotten, 1386 av en större. 1485 las grunden till en ny stenkyrka, som invigdes 1507, och 1793 påbörjade den österbottniske byggmästaren Jacob Rijf en ombyggnad som invigdes 1800.

Landskyrkan sägs vara en av de största landskyrkorna i Sverige. Exteriört är kyrkan i det närmast oförändrad, men kyrkans interiör har ändrat karaktär på ett genomgripande sätt flera gånger.

Den storslagna korskyrkan, som vilar på en rustbädd av timmer och är i nyklassicistisk stil, har plats för 600 sittande.

Kyrkan är öppen varje dag 10-16. Välkommen in att tända ett ljus och sitta en stund i stillhet. Undantag kan förekomma med anledning av kyrkliga handlingar såsom dop/vigslar/begravningar eller dylikt.

Prästen Arne Andersson i Landskyrkans torn med utsikt mot nordost. Arne håller en digital andakt och är iklädd en brun jacka och en mössa med Svenska kyrkans logotyp

Nyårsandakt från Landskyrkans torn

En digital nyårshälsning från en hög platå, nämligen Landskyrkans torn, får vi här, signerad Arne Andersson.

Helgmålsbön från Landskyrkan med fokus på Jesu moder Maria, och den träskulptur kallad Skelleftemadonnan som troligtvis tillverkades redan på 1100-talet.

Guidning och symboler

Lyssna på en guidad tur i Landskyrkan med komminister Lars Jonsson och lär mer om kyrkans symboler med komminister Johan Wingård.

Inspelningen gjordes 1992 av församlingens närradio och ansvarig producent var kyrkoherde Karl Axel Lundqvist. Musik på kyrkans orgel av musikdirektör Bengt-Arne Harlin.

Lars Jonsson

Johan Wingård

Tillgänglighet Skellefteå landsförsamling

Hitta till Landskyrkan i Skellefteå här