Foto: Linda Randgard

Kyrkholmen

Sommar på Kyrkholmen rymmer det mesta: Sommarskoj för barn, körövningar, gudstjänster, konserter och såklart fika!

Kyrkholmen tillhör Skellefteå landsförsamling och är en liten holme i älven, alldeles nedanför Församlingsgården. I samband med tillkomsten av Kvistforsens kraftverk byggdes i början av 1960-talet den 46 meter långa hängbron av Graningeverken. Då blev holmen på ett helt annat sätt tillgänglig för allmänheten och kyrkans verksamhet.

Serveringsbyggnaden

Huset, kallat den Degermanska gården, är från 1740-talet och stod ursprungligen på en plats i stadsdelen Prästbordet invid nuvarande Bolidenvägen. År 1964 flyttades huset till Kyrkholmen och är numera basen för den populära sommarserveringen, där du kan köpa glass, fika eller en matig sallad.

Logen

Byggnaden, som ursprungligen uppfördes 1865, kommer från Knut Bergstedts gård i Bjurån, väster om Skellefteå. Det var prosten Boström som kom med idén att köpa logen för att i början av 1960-talet montera upp den på Kyrkholmen. Här används den för olika kyrkliga aktiviteter men också för annat, t ex friluftsteater.

Kyrkholmen har nu stängt för säsongen. Välkommen åter sommaren 2024!
2024 har caféet har öppet 14/6-17/8
mellan kl 11.00-16.00 alla dagar.