Intervju med Dr. Karl Mettinger, President, Svenska Kyrkan San Francisco

Hur länge har du bott i Bay Area och vad fick dig att flytta hit?

Jag har bott här i 20 år efter 11 år i Miami där jag var Medical Director på IVAX, en start up som växt till ett globalt miljard företag med flera tusen anställda och såldes till TEVA i Israel. En headhunter ringde och jag rekryterades till Chief Medical Officer på SuperGen/Astex i Bay Area. Jag är numera President och CEO för Cellastra Inc, ett genterapi företag i SF.

I min tidiga karriär var jag läkare och docent i Neurologi / hematologi på Karolinska i Stockholm och där jag hjäpte jag till att grunda den forsta strokeénheten i Europa. Jag var också en grundare och President av Stroke Riksförbundet för Hjärnans Kärlsjukdomar med Drottning Silvia som Beskyddare och idag 10,000 medlemmar i 80 lokalavdelningar. Jag blev sen Medical Director och Deputy General inom Kabi/Pharmacia.Jag har nu jobbat inom bioteknik i över 35 år och hjälpt till att utveckla många nya läkemedel mot sjukdomar inom hjärta och kärl , cancer, immunologi, och neuropsykiatri.

Vad är din relation till Svenska kyrkan och Svenska kyrkan San Francisco?

När jag flyttade till Bay Area lärde jag känna vår Generalkonsul Barbro Osher och Lisa Wiborg, båda drivande krafter i Svenska Kyrkan i SF, där jag blivit Livstids Medlem. Medan jag bodde i Berkeley var jag också aktiv i styrelsen för en ekumenisk kyrka på campus of Pacific School of Religion där världens kanske största Swedenborg bibkliotek är beläget.

Jag har varit medlem i Svenska Kyrkan hela mitt liv och var på vippen att bli teolog liksom min äldre bror Tryggve, som var professor i Lund och Princeton, och hjälpt utbilda många av våra präster. Jag läste latin och grekiska i gymnasiet och vår censor i båda språken vid student examen var biskop Herrlin från Visby vars stift omfattade utlandskyrkorna. Men jag överlevde eldprovet tillsammans med min student kamrat Gunnar Granberg som blev svensk kyrkoherde i Rom och sedan New York.

Jag sadlade emellertid om till Medicin och engagerades i Kristna Läkare och Meficinare (KLM) i Sverige och internationellt. Mina student kamrater i Lund inkluderade döttrar och söner till ärkebisop Sundby och biskoparna Nivenius, Askmark och Ström. KLM är ekumenisk organisation där jag var styrelse medlem i 15 år, ordförande under min sista fem år i Sverige. Under 10 år hade hag också färmånen att vara medlem i i den i exekutiva kommittén för International Christian Medical and Dental Associaton med medlemsorganiationer i 60 länder och mer än 20,000 medlemmar.

När jag flyttade till Stockholm som ung läkare i början på 70 talet, träffade jag. Chesne Ryman, den Australienska opera sångerskan med norska rötter som turnerat med Joan Sutherland and Luciano Pavarotti i Australien och var Queen of the Night när Drottning Elisabeth invigde Sydney Opera House 1973. Vi träffades i Svenska Kyrkan i Stockholm i de karismatiska kretsarna kring poeten Ylva Eggehorn, Docent Gösta Hök som grundat Stockholms Teologiska Institut. och Biskop Helge Fosseus som senare vigde oss i Katarina Kyrkan 1979. Chesne turnerade i kyrkor och katedraler i Skandinavien, bland annat som sångar evangelist i Svenska Kyrkans Centralråds regi med mig vid pianot eller orgeln.

Under en period när hon först kom till Sverige bodde hon hos Karin och Per Wrigstad som var chefredaktör för Expressen som hört henne sjunga vid invigningen av Sydney operan och ställde upp med sin tjänstebil på våra första turneer med Karin som chaufför och organisatör. Chesna fick också bo hos Gertrud Brundin som var nybliven änka efter Paul, riksdagsman och VD för NKTuriz. Gertrud, som blev en nära vän till oss, var var tidigare informationschef vid Lutherska Världsförbundet och hennes dotter Erica är nu Biträdande Generalsekreterare i Svenska Kyrkan.

Vad tycker du är kyrkans/församlingens viktigaste uppdrag?

Under den växande COVID 19 pandemin har vår kyrka en större uppgift än någonsin tidigare. Just nu ringer vi runt till våra medlemmar och kollar att alla mår bra. Vi firar för närvarande gudstjänster per telefon och fortsätter att värna om våra medlemmar, familjer, och vänner som behöver vårt stöd . I samverkan med Svenska Konsulatet i SF och Norska Sjömanskyrkan kan vi också fungera som en refug och stödkontakt för turister i krislägen.

Vi siktar på en föryngring och renässans. Flera av våra medlemmar i kyrkorådet är ”Young professionals” med barn familjer och även aktiva i SWEA, Young Scandinavian Club, Swedish Society eller SACC och vi vill bygga broar och stödja varandra.Vår vision är inte bara en växande barn och ungdomsverksamhet men också diakonalt arbete bland äldre och sjuka i vår gemensamma svenska koloni.

Vi ser fram mot ankomsten av vår nye präst, komminister Joachim Schröder, som beräknas tillträda i september. Han har varit präst i Stockholm i 20 år, senast i Katarina Kyrka där han bland annat ansvarade för barn och konfirmand grupper och har också erfarennhet som sjukhuspräst. Han var tidigare skådespelare, regissör, manusförfattare och Radio/TV producent med stort intresse fär barn och ungdom.

Vi har en spännande tid framför oss!