Praktiskt runtomkring

Blommor, fotografering och agendor till vigseln kan lätt bli orosmoln inför bröllopet.

Agendor

Agendor eller gudstjänstprogram är inget som vi utformar och trycker, däremot kan vi hjälpa till med vad som bör stå i ett sådant program. Prata gärna med ansvarig präst om saken.

Fotografering

Som nämnts tidigare är vigselakten en gudstjänst och vi ber därför att ni försöker avstå från fotografering under själva akten. En möjlighet är att be en person fotografera för allas räkning. Under in– och utgångsmusiken brukar det inte vara några problem, men tala gärna med tjänstgörande präst. Samma sak gäller videofilmning av akten. En kamera på stativ diskret placerad brukar inte möta några hinder.

Blommor och andra dekorationer

Önskemål om att få smycka kyrkan diskuteras bäst med respektive kyrkas ansvarige vaktmästare. Han eller hon kan visa vad som finns av vaser, ljus etc. för altare och bänkar. Önskar ni björkar eller liknande vid entrén är det ert ansvar att införskaffa dessa. Vaktmästaren kan vara behjälplig med att sätta upp dem.
Vid vissa tidpunkter kan mer än en vigsel förekomma under samma dag i en och samma kyrka. Vi ber er att i så fall samråda med det andra paret och försöka komma överens om gemensam utsmyckning av kyrkan.

Den gamla traditionen att kasta ris över brudparet fortsätter in i modern tid. Vi ber att ris, fågelfrön, såpbubblor, sockerhjärtan eller dyl. inte används inne i kyrkan. Det blir lätt till en gröt på golv och mattor och kan vara svårt att få bort innan nästa gudstjänst. Använd heller inte ris utanför kyrkan då fåglar lätt äter upp dessa och kan bli sjuka.