Foto: Magnus Aronson

Bröllop/Vigsel

Bröllop är fest. Ett minne för livet. Inte bara för dem som gifter sig utan också för släkt och vänner. Välkommen att boka vigsel i Ronneby pastorat!

Att vigas eller ingå äktenskap är ett sätt att offentligt säga ja till varandra och ett liv tillsammans. Vigselakten i sig är en symbolhandling där vi som par lovar att vi vill älska och satsa helhjärtat på varandra hela livet. Vi ber att kärleken alltid ska finnas mellan oss. Gud är kärleken och all kärlek har ytterst sitt ursprung i Gud.

Stor fest eller enkel högtid
Ofta planeras bröllopet långt i förväg. Men vigseln i sig måste inte alls vara stor och påkostad. Den är gratis för Svenska kyrkans medlemmar och kan i princip äga rum var som helst. Förutom brudparet behövs egentligen bara vigselförrättaren och två vittnen för att vigseln ska bli juridiskt giltig.

Vigsel i kyrkan
En kyrklig vigsel sker ofta i kyrkan. Själva kyrkorummet förstärker stämningen av högtid och allvar. Det finns en given ritual för Svenska kyrkans vigselakt. I samråd med musiker och präst kan paret komma överens om musik, sång och övrig utformning av akten. Prästen är ytterst ansvarig för vigselgudstjänsten och är den som fattar beslut i de olika momenten.

Heligt förbund
Den kyrkliga vigseln präglas av tanken att äktenskapet är en Guds gåva och ett heligt förbund. Man uttrycker det med läsning av bibelord, brudparets löften ”inför Gud och
i denna församlings närvaro”, bönen över ringarna och välsignelsen över brudparet. Att vigas i kyrkan med bön och Guds välsignelse stärker gemenskapen och samhörigheten. Ordning för Vigselgudstjänst finns i Den svenska psalmboken.

Vigsel i Ronneby pastorat
Välkommen att boka vigsel i vårt pastorat! Välj mellan någon av våra tretton kyrkor och boka någon av våra präster för er stora dag. Ni kan även låna någon av pastoratets brudkronor. För mer information, kontakta expeditionen.

Boka tid för bröllop/vigsel

Växel: 0457 - 178 50 (Telefonsvarare när växeln är stängd)

Mail: ronneby.pastorat@svenskakyrkan.se

Besöksadress: Kyrkogatan 24, Ronneby

Öppet för besök:
måndag-torsdag kl 10.00-12.00, 13.00-15.00
fredag kl 10.00-12.00

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Vill ni gifta er utomlands?

Ni kan vigas eller bli välsignade (när ni redan gift er borgerligt) i Svenska kyrkan utomlands. Olika regler gäller i olika länder, här får du praktisk information.