Foto: Carina Ermesjö

Urban Säfström

Fastighets- och kyrkogårdschef from 1/12 2020

”Jag är född 1978 och kommer från Falun”, berättar Urban. Jag växte upp på Knoppen i Falun och gick samhällsvetenskaplig linje på Lugnetskolan. Efter militärtjänstgöring på I 13 som bandvagnsförare jobbade jag ett antal år med sjuktransporter. Jag tog examen som byggnadsingenjör och har de senaste tolv åren varit byggkonsult och byggnadskonstruktör. I mina uppgifter har ingått att statusbedömt byggnader. Den typen av arbetsuppgifter ligger väl för mig. Tester visar att jag har en analytisk förmåga.

Gamla byggnader är fascinerande, tycker jag. Svenska kyrkan har ett fantastiskt bestånd av byggnader. Det var en anledningarna till att jag sökte det här jobbet. Kyrkor med sina tjocka murar är gediget byggda för att kunna stå i århundraden. De byggdes med på ett annat fokus än pengar. Dagens syn på hur man bygger är annorlunda. Branschen som är mycket prispressad. Allt ska göras så billigt som möjligt, vilket medför att det blir svårt att göra något riktigt bra. De byggnader som uppförs idag kommer definitivt inte att stå kvar om 700 år, som Rättviks kyrka gjort.

Fritiden tillbringar jag helst med familjen. Jag och min fru, Johanna, bor tillsammans med våra två söner, Tor och Dag, på Britsvarvsvägen i Falun. I yngre tonåren spelade jag bandy och fotboll för Falu BS. Nu spelar jag gitarr och har investerat i ett trumset. Det är också avkopplande att påta i trädgården, snickra eller bygga lego tillsammans med småkillarna. Historia och geografi intresserar mig. Det är spännande att t.ex. att besöka Normandie med sina minnen från andra världskriget eller att ute i naturen upptäcka spår från istiden. På somrarna brukar vi hyra en stuga i Sälen. Kravlösa solsemestrar är heller inte fel. Att köra omkring med min 110 kubiks lättviktare är riktigt kul. Man behöver inte komma upp i mer än 80 km/tim för att uppleva en skön körkänsla.

Familj: Hustrun Johanna och våra två söner Tor (6 år) och Dag (4 år)
Fritidsintressen: Trädgården, snickra eller bygga lego tillsammans med småkillarna. Historia och geografi. Resor med familjen. Spelar gitarr och har även investerat i ett trumset.

Text: Carl Johan Rudman
Foto: Carina Ermesjö