Det sista avskedet
Det är viktigt att ta farväl. Särskilt viktigt är det vid livets sista avsked - döden.

Begravningsgudstjänsten är ett tillfälle att ta avsked. Prästen lyser frid över den avlidne och överlåter henne i Guds gemenskap och eviga frid. Gudstjänstens innehåll utformar prästen alltid tillsammans med de anhöriga och deras önskningar.
För den som varit medlem av Svenska kyrkan läses tacksägelse i kyrkan en tid efter begravningen. Den avlidnes namn framförs då i den ordinarie gudstjänstens förbön och församlingen ber för den avlidne medan kyrkans klockor ringer.

Tankar om meningen med livet och om det finns en fortsättning efter döden uppfyller oss i samband med ett dödsfall. Kyrkans präster och diakoner finns alltid tillgängliga som stöd och för samtal kring livet och döden.

Om begravning önskas enligt Svenska Kyrkans ordning för den som inte är medlem är det kyrkoherden som efter samtal med familjen bestämmer om det kan ske. Kostnad kommer i så fall att tas ut som täcker kostnader för präst, musiker och eventuell hyra av kyrkolokal.