Internationellt arbete

Svenska kyrkan tillhör världens största globala nätverk: den världsvida kristna kyrkan. Den finns både i storstadens slum och i skuggan under ett träd i väglöst land, och den når dit nästan ingen annan når.

Församlingarnas uppdrag är att fira gudstjänst, undervisa och utöva mission och diakoni. Det uppdraget har varje kyrka, var den än finns.

Svenska kyrkan grundar sitt internationella arbete i sin identitet som kyrka, som en del av en världsvid gemenskap. Vi tror på en Gud som tar ställning för den som är nedtystad eller lever i en utsatt situation. Vi ser varje människa som helig, med ett okränkbart människovärde. Vi ser människor som rättighetsbärare, inte behövande objekt. Detta präglar allt vårt arbete: vi vill stärka människors egen förmåga och möjlighet att förändra.

Det här gör kyrkan på många olika sätt, genom direkt arbete i Sverige och i andra länder, genom stödprojekt och olika insamlingar och genom samarbete med andra organisationer.

Vill du veta mera? Läs gärna på https://www.svenskakyrkan.se/act