Askgravplatser

I Rasbo pastorat finns fyra vackra och till naturen olika askgravplatser

Askgravplatserna i Rasbo pastorat anlades och togs i bruk under vår och sommar 2020. Vi är väldigt stolta över dessa askgravplatser då all arkitektur och markarbete har utförts inom pastoratet kompetens.

Vid askgravplatsen kan anhöriga närvara vid gravsättning och på en bronsplatta anges den avlidnes namn, födelseår och dödsår. Askgravplats är tänkt att ge församlingsborna minneslundens frihet från skötselansvar utan dess krav på anonymitet.

Församlingen tar ut en avgift för gravering av bronsplatta samt drift och underhåll av området askgravplatsen. En gravlykta placeras ut vid graven i perioden okt-nov och den ingår i kostnaden. Vidare är ordningsvillkoren att man får placera lösa blommor samt endast använda den av pastoratet tillhanda hållna ljuslyktan. Vill man tända flera ljus skall de sättas i ljus- och vashållaren som finns i anslutning till askgravplatsen. Inga lösa föremål får placeras vid graven.

För mer information kontakta gärna kyrkovaktmästarna. Kontaktuppgifter hittar du här.