Två i livet...

Rasbo brudkrona
Rasbo brudkrona Foto: Elisabeth Rehnman

En kyrklig vigsel är mer än ett juridiskt avtal. Den är en stund av helighet. Vi lovar varandra att vårda kärleken och försöka stå vid varandras sida livet ut. Vi ber Gud att välsigna äktenskapet och hjälpa oss igenom de svårigheter vi kommer att möta i livet.
Svenska kyrkan viger både par av olika och av samma kön.

Stort eller litet, praktfullt eller enkelt - det är ni som bestämmer vilket slags bröllop ni vill ha. Det finns inte så många måsten som man kanske tror kring en kyrklig vigsel.

Vilka förberedelser krävs?
Den här checklistan visar vad som behövs för att gifta sig i kyrkan:

Fria och få ja.
Ta ut hindersprövning hos Skatteverket (en kontroll av att ni inte är nära släkt eller redan gifta). Detta är nödvändigt!
Boka kyrka och kontakta församlingen  Bokningen kollar att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan. Planera vigseln i samråd med prästen och kyrkomusikern.
Skaffa en eller två ringar.
Vad kostar vigseln?
Det behöver inte kosta en enda krona att gifta sig. Kyrka, vaktmästare, musiker och präst är gratis. Ni får då de två vittnen som krävs. Ringarna behöver varken vara dyra eller nya. Man måste inte ens bjuda gäster. Ni kan få hela kyrkan för er själva, för er stund av helighet.

Hur går vigseln till?
Rent praktiskt är det en gudstjänst som består i huvudsak av tre delar:

En inledande del där prästen välkomnar gästerna och brudparet. Prästen talar om äktenskapet och kärleken – vad det är ur ett kristet perspektiv. Bibeltexter som handlar om kärlek och äktenskap läses av prästen eller någon annan.
I nästa del blir brudparet aktivt. Båda får svara på frågan om de vill gifta sig med varandra. Sedan överlämnas ringen/ringarna till prästen som läser en bön över den innan den lämnas tillbaka till brudparet. De håller tillsammans i ringen medan de uttalar sina löften till varandra. Prästen bekräftar sedan äktenskapet genom att säga ”ni är nu man och hustru” alternativt "ni är nu äkta makar".
I den tredje delen får paret ta del av prästens och församlingens omsorg. Det sker genom böner och välsignelse. Oftast håller prästen även ett vigseltal till de nyvigda.
Vad måste vara med? Vad går att ändra?
I en kyrklig vigsel ingår alltid frågor, löften, ringväxling, förbön, psalmer, bibelläsning och välsignelse. Utöver det finns stora möjligheter att göra tillägg och variera akten på ett personligt sätt.

Man kan till exemel formulera vigsellöftena med egna ord. De ska ge uttryck för bådas vilja att älska varandra i nöd och lust livet ut. Samråd med präst och musiker innan ni gjort alltför detaljerade egna planer. Olika kyrkor kan ha olika förutsättningar. Det som inte fungerar i en kyrka kan ibland gå att ordna i en annan - fråga gärna!

Vigselsamtal
En kyrklig vigsel föregås alltid av ett vigselsamtal. Det kan äga rum antingen i kyrkan eller hemma hos brudparet. I det senare fallet brukar man se till att ha ett extra möte i kyrkan för att gå igenom ceremonin på plats.

Under vigselsamtalet planerar präst och brudpar vigseln. Vilka texter ska man välja, hur ska löftena låta, vem gör vad och när?

Normalt brukar prästen också ställa frågor till brudparet om hur och när de träffades, vad de tycker särskilt om hos varandra, vad de brukar göra tillsammans.

För ett stressat brudpar kan det bli ett avkopplande tillfälle när man släpper taget om planeringen en stund och koncentrerar sig på varför man egentligen gifter sig med just varandra.

För prästen är det ett sätt att lära känna personerna bättre och utgör en bra grund för vigseltalet.

Och sedan då?
I varje relation finns både lust och nöd.

Livet är inte en saga där alla alltid lever lyckligt "i alla sina dagar". Om det blir uppförsbacke och relationen känns som på bristningsgränsen erbjuder Svenska kyrkan erbjuder stöd – från enskilda samtal (själavård) tillfamiljerådgivning.

Våga lova igen
I Svenska kyrkans ögon är all äkta kärlek värdefull. Man är välkommen att gifta sig här även när det inte är första gången. Man kan också förnya vigsellöftena till den person man redan är gift med. Ett sätt att visa att man inte tar varandra för givet. En möjlighet att efter tider av förändring visa att man även älskar den person partnern har blivit. En chans att fira igen!

Vill du läsa mera kan du trycka på länken:

Vigsel i Svenska kyrkan