Foto: Anders Sandlund

Piteåprästen Simon Jonsson tar mikrofonen i Sveriges Radio

Nyhet Publicerad Ändrad

Simon Jonsson, präst i Piteå församling, betraktar livet i en radio nära dig när han med start lördag 16 mars är värd för "Helgsmål" i P1 tre lördagar i rad.

Lyssna på Simon Jonsson i ”Helgsmål”

Den 16 mars, 23 mars och 30 mars kl 18.00 i P1.

Han har Infjärdens kyrka som sin huvudsakliga arbetsplats och brukar uppskattas för sina ofta vardagsnära ord på vägen.

Det blir tre lördagar med ”Helgsmål” i P1. Hur kommer det här sig?

-Siri från Sveriges Radio hörde av sig. Hon skrev att hon hört gott om mig och frågade om jag ville vara med. Det är ju roligt. Jag tycker om att skriva. Det var kul att göra någonting annorlunda, inte de vanliga prästsysslorna.

Helgsmål i P1 hinner på sina 15 minuter med klockringning, textläsning, bön, musikinslag och inte minst programvärdens egen betraktelse.

-Det ska inte vara teologiskt och det ska ha med livet att göra. Många av dem som lyssnar är inte kyrkobesökare. Det ska inte bli en predikan.

Vad kommer du att prata om på lördag?

-Jag kommer att prata om min flytt från hus till lägenhet och den stora bokrensningen som blev i samband med det. Urvalsprocessen – vilka böcker är fortfarande mina vänner och vilka är det inte (skratt)? Naturligtvis kommer jag att prata om Marias plats i mitt liv också.

Du är ju en inbiten musik- och skivnörd. Hur kan du påverka musikvalet i programmet?

-Till viss del. Jag fick komma med förslag. Jag valde en sång som heter ”Låt mig växa stilla”. Vi får se om redaktionen nappar på den.

Sportfrågan avslutningsvis. Det blir en stor publik för dig de här lördagarna. Hur känns det?

-Det känns roligt och förpliktigande på samma gång. Det är alltid en nyttig utmaning att tala om tron utan alltför många teologiska termer. Det borde kyrkan öva sig i oftare.