Foto: Sara Andersson

Minneslunden vid Öjeby kyrka är klar

Nyhet Publicerad

Arbetet med att förbättra minneslunden vid Öjeby kyrka har pågått under en period och är nu klar. – Nu väntar vi bara på att gräset ska ta sig för att se det färdiga resultat, säger Mattias Brandell, kyrkogårdsförman i Piteå församling.

Syftet med förbättringen av minneslunden vid Öjeby kyrka är att förtydliga minneslundens plats och ge den ett mer sammanhängande intryck.

Minneslunden är numera en gräsbeklädd låg kulle, omringad av enkel natursten. Plattläggning till och vid minneslunden har gjort att den är mer lättillgänglig. Sittplatserna har utökats till tre bänkar. Minneslunden har även fått belysning och hållare för blommor.

Minneslund

Minneslunden är en gemensam grav där gravsättningen av askan sker anonymt. De anhöriga får inte vara med när askan strös ut eller grävs ner. Platsen för askan markeras inte. Det finns inga personliga stenar och namnet på de döda finns inte skrivna någonstans. Det finns oftast en gemensam plats för blommor och ljus.

Se fler bilder här: