Foto: sverige.alpha.org

Kurs i kristen tro - Alpha

Nyhet Publicerad Ändrad

Har du frågor om livets mening och om kristen tro? Gå Alpha och utforska livet i en vänlig, generös och varm miljö.

• Dag: Tisdagar från 14/2, fram till och med 18/4.
  • Tid: Kl 11.30 - 13.00
  • Plats: Kompassen (Storgatan 33, Piteå).

Alpha är en kurs som inte kräver några förkunskaper. Den ställer t.ex frågor kring livets mening, om vem Jesus var (och om han överhuvudtaget har funnits) och varför man ska läsa Bibeln eller be.

Kursdagen inleds alltid med en gemensam måltid. Vi ser sedan på en föreläsning via film och samtalar.

Hur ser upplägget ut?

🍴 Gemenskap - Alpha handlar inte bara om lyssnande och lärande utan även om gemenskap, om ett enkelt men viktigt delande av livet. Ofta sker det kring någon form av inledande måltid, men om inte det är möjligt – exempelvis om Alphan arrangeras online – så är ändå gemenskapen i sig en viktig del. Alpha är en chans att lära känna nya vänner.

💡 Föredrag - Föredragen är utformade för att engagera deltagarna och inspirera till samtal. Cirka 25 minuter, antingen i form av ett filmavsnitt eller att någon talar live, kring livets stora frågor: Vem är Jesus, Hur och varför ska man be och Vad ska man egentligen med kyrkan till?

💬 Samtal - Avslutningsvis kommer den förmodligen den viktigaste delen av Alpha: Möjligheten att dela tankar och idéer om dagens ämne och samtala om det i en liten grupp. Det finns ingenting man inte får säga, alla åsikter är välkomna. Alpha är en möjlighet att lyssna till andra och bidra – om man så vill – med sitt eget perspektiv i en ärlig, vänlig och öppen miljö.

Anmäl dig här!

Fyll i formuläret eller hör av dig direkt till Ola Marklund

Anmäl dig till "Alpha - en kurs i kristen tro" med start 14/2 2023.

Tro och fördjupning

Upptäck vad kristen tro handlar om, samtala om vardagstro och reflektera över livsfrågor.

En blond kvinna dricker kaffe.

Mötesplatser för daglediga

I relation till varandra och i gemenskap kan vi växa. Välkommen till grupper och träffar för dig som är ledig på dagen.