Musikens kraft

"Musikens kraft” - program där vi får lära känna fyra kristna musiker lite närmre. Bengt Johansson som skrivit den älskade psalmen Bara i dig. Lovsångsledaren Jeanette Alfredsson från Öckerö, operasångaren Marco Stella på Göteborgsoperan och singer-song-writern Michael Jeff Johnson från Sävedalen.

Öjersjökyrkans café är omgjort till inspelningsstudio. Stora palmer och citronträd står utplacerade. Överallt är det kameror och lampor och i centrum står två fåtöljer. Prästen i Öjersjökyrkan, Anders-Petter Sjödin, och dagens gäst Bengt Johansson slår sig ner med en kopp kaffe och varsin mazarin.
Hur känns det att vara med i det här projektet?
-Jätteroligt, säger Bengt Johansson med eftertryck. Otroligt positivt att få en spelning i dessa tider när de flesta bokar av.
Har bokningarna stannat av för dig?
-I stort sett, ja. Det är kännbart, men Gud är god. Man ser fram emot att spela igen, att göra det som man tycker är så fantastiskt roligt.
Bengt Johansson har bara varit en gång tidigare i Öjersjökyrkan, men i Furulundskyrkan har han varit flera gånger och lett lovsången på nationaldagsfirandet.

Fyra musiker med olika stil
Serien har fått namnet ”Musikens kraft”, med fyra en-timmesavsnitt där prat och musik varvas.
-Det finns en otrolig kraft i musiken som väcker tankar, känslor och ger tröst i en tid som denna, säger AndersPetter Sjödin.
De medverkande är kända musiker och artister med koppling till Partille och Göteborg, och med det gemensamt att alla har en kristen tro.

Tanken bakom
Lars Ekberg, musiker i Furulundskyrkan, är en av dem som håller i trådarna.
-Vi ville göra satsning för människor som jobbar med kultur. Det finns inte någonstans för dem att spela just nu på grund av Corona. Och jag tror på konceptet att ha ett samtal där vi får tillfälle att dyka lite bakom. Det finns
alltid ett intresse av ett gott samtal och att ge en bild av personen, säger Lars Ekberg.
Anders-Petter Sjödin lyfter fram att man också vill göra något uppmuntrande för dem som tittar på programmen.
-Det finns en del av de äldre som inte varit ute på flera månader, vi vill ge något fint till dem, säger han.

• Bengt Johansson,
 kristen rockmusiker, sångare och psalm-/låtskrivare med en stor produktion bakom sig.
• Jeanette Alfredsson
, låtskrivare och sångerska. Hon reser runt och leder lovsång och sjunger i många olika sammanhang. Jeanette har gett ut 2 album i eget namn.
• Operasångaren Marco Stella. Han har jobbat bl.a. i Tyskland och USA. Han har nyligen gjort en solistroll i "Fantomen på operan" på GöteborgsOperan.
 Michael Jeff Johnson - musiker, sångare och låtskrivare som bor i Sävedalen. Han släppte sin debutplatta "Allt vi skulle kunna bli" 2005 och har under åren fått en stor och bred publik.

Text och bild: Maria Lokrantz

Här hittar du programmen