Foto: Johanna Asplund

Hålsjögymmet i Öjersjö

En plats för kropp, själ och ande.

Det nya utegymmet utanför Öjersjö kyrka har redan flera namn, ”Det aktiva utegymmet”, ”Hålsjögymmet”. Det sistnämnda på grund av sin placering mellan lilla och stora Hålsjön eller mellan the Holy lakes, som Anders-Petter Sjödin präst i Furulunds församling säger.

Projektet kunde finansieras tack vare den ideella föreningen ”Leader Göteborgs Insjörike”. En förening som finansierar projekt som har ett allmännyttigt ändamål och som främjar utvecklingen i kommunen. Finansieringen kommer från de deltagande kommunerna, Jordbruksverket och EU-kommissionen. Diakon Elisabeth Torsén var en av deltagarna i idégruppen och sökte detta stöd. Hon säger att det blev en fantastisk möjlighet för oss i kyrkan att kunna skapa denna plats.

Tanken med hela projektet var att göra någonting för invånarna i Öjersjö. Att använda uterummet och att skapa miljöer där invånarna känner sig hemma. En plats i naturen för gemenskap, att få röra på sig, att vara ute, träna och få syre. Närheten till vattnet skapar även möjligheten att kunna träna och sedan ta ett dopp i sjön. Utemiljön gör oss gott, ett vilorum, en plats att bearbeta och sortera sina tankar. En plats där alla människor ska känna sig välkomna och trygga. Medan barnen är i diverse barngrupper kan föräldrarna träna eller efter en Gudstjänst kan hela familjen träna tillsammans. Anders-Petter och Elisabeth är dock väldigt måna om att poängtera -Hålsjögymmet är för alla människor, inte bara för medlemmar i kyrkan. Anders-Petter påtalar flera gånger helheten av människan, med både ande, kropp och själ. Det som gör gott för HELA människan.

När vi står och pratar kommer tre damer med sina hundar och stannar till. De går numera under namnet ”Skogsbadarna”. Under hela pandemin har de träffats för promenader och bad i Hålsjön året runt i alla väder. Vi pratar en stund med dem om den gröna oasen och vikten av gemenskap och det blir självklart en bild på damerna och deras hundar, som kanske också gärna tar sig ett dopp i ”the Holy lake”?

Förutom utegymmet kommer även projektpengarna att gå till en Frisbeegolfbana och en lägerbålplats i scouternas regi. Så dit finns anledning att återkomma.

Hur gick då tankarna kring hur utegymmet skulle utformas? Elisabeth berättar att det viktiga var att utegymmet skulle passa in i naturen, att den skulle byggas i trä och att det skulle vara redskap för alla muskelgrupper. Elisabeth hade då hört talas om SVEGA och varit på studiebesök till flera av deras tidigare projekt och gillade vad hon såg. Bland annat så har träskulptörerna Kristian Gade och Madelene Svensson varit med i skapandet av Jonsereds kyrkoträdgård. -SVEGA är väldigt positiva, rädda om naturen och miljön, måna om rätt material, lätta att jobba med, helt enkelt fantastiska, säger Elisabeth.

Kristian och Madelene fick då uppdraget att bygga ett unikt utegym som resulterade i åtta olika träningsredskap. Allt i trä förutom det absolut nödvändiga som till exempel fästen och förankringarna mot marken. Redskapen byggdes i ek och robinia, ett mycket hårt och hållbart virke. Allt ihopsatt med tapphål, träförbindningar och dymlingar, inga skruvar eller spik. Aldrig tryckbehandlat, inga kemikalier, miljötänk rakt igenom. Eken kommer från lokala skogar och skogsverk. Robinia, som inte finns i Sverige är importerad men självklart FSC märkt.

SVEGA hade ingen erfarenhet av just utegym, men desto mer kunskap om trä, material, konstruktion, natur och miljö. De läste på och utgick självklart från alla Standardregler som finns inom området och tillämpade detta på deras hantverk med finess.

Jag frågar dem om de små söta instruktionsskyltarna i trä med inbrända streckgubbar. Kristian svarar -Vi nördar in oss på det hela med trä. Det finns en standard som säger att det måste finnas instruktionsskyltar. Det är ju en av dessa fyrkantiga regler som måste efterföljas. Men i detta fall är det enkla redskap. Det är inte som ett gym med massa olika vikter och förhållningssätt. Här behövs nog egentligen inga instruktioner på handhavande och på många av redskapen kan man dessutom träna på flera olika sätt med olika muskelgrupper.

Hur är det då med hållbarheten och förändring av träet över tid? -Robinia är ett mycket hårt, starkt och tåligt material, visserligen blir materialet lättare med tiden, men och andra sidan är inte detta ett gym med exakta vikter, utan alla tränar efter sin förmåga och man kan träna på olika sätt, säger Kristian.

- Utmaningen i framtagandet av redskapen var att vi fick testa vikten med olika dimensioner på träslaget. Det är ju ett naturmaterial så inget virke är exakt lika. Det är ju det som är hantverket, säger Madelene. Placering av redskapen fick också rätta sig efter hur naturen ser ut. Det skulle ju inte göras en plan yta som de flesta byggare skulle ha efterfrågat. Men den tanken fanns varken hos SVEGA eller projektgruppen från kyrkan. -Naturen ska inte rätta sig efter människan utan vi rättar oss efter naturen. De orden säger mycket om tanken i hela projektet.

Nu står åtta redskap i skogsbrynet alldeles intill Hålsjön. Det blev en pampig invigning den 29maj efter Gudstjänsten. Band klipptes, söndagskostymen åkte av och träningskläderna på. Det finns en stor glädje över detta projekt. Så om du har vägarna förbi, om anden och andan faller på så finns här en underbar plats för träning och samvaro i naturen.

Slutligen går vi nu tillbaka till detta med ande, kropp och själ. Anders-Petter har nämligen med hjälp av medlemmar tagit fram åtta bibelord som passar för redskapen och ändamålet. De har sedan tryckts bibelord på en liten skylt till varje redskap. Alltså en plats för tanke i denna oas i Öjersjö. Men vad är det för materiel på skyltarna och hur har de satts fast på redskapen? Järn och skruv! Jag tror inte Anders-Petter frågade Kristian och Madelene om materialval?!