Jourhavande präst

Akut samtals- och krisstöd

Brottas du med ångest, ensamhet eller självmordstankar och behöver någon att prata med? Jourhavande präst erbjuder akut samtals- och krisstöd och är en del av Svenska kyrkans själavård. Jourhavande präst lyssnar, och det som sägs stannar mellan er. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.

Ring jourhavande präst

Akut samtals- och krisstöd. En del av Svenska kyrkans själavård. Jourhavande präst har öppet alla kvällar kl 21.00–06.00. Du kan ringa om du är ledsen, rädd, orolig eller känner dig ensam.

Så här kontaktar du Jourhavande präst
Ring 112 och be att få bli kopplad till Jourhavande präst. Den som svarar är präst inom Svenska kyrkan. Som alla präster har också prästerna i jouren absolut tystnadsplikt. Samtalet bandas inte och det som sägs stannar mellan er. Jourhavande präst kan inte nås från utlandet.

Chatta med jourhavande präst

Akut samtals- och krisstöd. En del av Svenska kyrkans själavård. Är du ledsen, rädd, orolig eller känner dig ensam? Genom vår chatt når du Jourhavande präst alla kvällar kl. 20.00–24.00.

Chatten är en trygg kanal
Säkerheten i chatten är lika bra som när du ringer. Du får vara anonym och det är bara du och prästen som chattar med varandra. Ingenting sparas. Innehållet i chatten krypteras och försvinner när chatten stängs ner eller chattiden gått ut. Om du sitter på en offentlig dator som andra kan använda bör du stänga chattfönstret när du är färdig så att ingen kan se vad som skrivits.

Du kan vara trygg.

Så här chattar du med Jourhavande präst
1. Starta chatten. Om det är många som vill chatta samtidigt kan du hamna i kö. Då meddelas ungefär hur lång väntetiden är.
2. Avsluta chatten och stäng ned det aktuella fönstret. Om du inte stänger ner chatten själv avslutas den automatiskt efter cirka 5 minuter.

Öppna chatten.

Tveka inte att höra av dig!