Foto: Albin Hillert/IKON

Dop

Dopet är ett av Kyrkans sakrament. Det betyder att dopet är något Gud vill ge oss, eftersom vi behöver det.

När man döps får man del av Påskens händelser: att Jesus dog, begravdes och lämnade graven levande på Påskdagens morgon. Allt det blir närvarande varje gång en präst öser vatten över den som ska döpas, för det har Jesus lovat. Vi kallar det att man blir ”född på nytt”.

När ska man döpas?

Det vanligaste i Svenska kyrkan är att man döps under sitt första år. Men man kan döpas när man är tonåring, när man är ”mitt i livet” eller när man är gammal - det spelar ingen roll. Dopet är alltid detsamma och det behöver inte upprepas, utan varar hela livet - och längre än så...

Vilka doptider finns?

Örby-Skene erbjuder doptider en eller två lördagar i månaden. Vid en sådan dopgudstjänst kan det vara upp till tre barn som döps.

Det går också nästan alltid att ha dop i gudstjänsten på söndagar.

Är du intresserad av att boka dop?

Längre ner på sidan finns ett formulär där du kan fylla i dina kontaktuppgifter, så blir du kontaktad så snart som möjligt.

Här kan du läsa om hur Örby-Skene församling behandlar dina personuppgifter i samband med dop.

Vill du boka dop? Här nedan kan du fylla i dina kontaktuppgifter, så blir du kontaktad så snart som möjligt.