Foto: Sven Eckerdal

Valobservatörer från Svenska kyrkan på plats i Zimbabwe

Svenska kyrkan har sänt valobservatörer till Zimbabwe, inför landets val den 30 juli. Delegationen består av fem personer, inbjudna av Zimbabwes kristna råd, ZCC.

Det är den zimbabwiska regeringen som inför landets presidentval bjudit in internationella observatörer att övervaka att det genomförs fria och rättvisa val.

Svenska kyrkan, som har lång erfarenhet av att arbeta i Zimbabwe och har haft utsänd personal på plats sedan drygt 100 år,  har bjudits in av Zimbabwes kristna råd och kommer ingå i en internationell ekumenisk delegation.

Ledande roll att samla civilsamhället

Det finns ett stort förtroende för Zimbabwes kristna råd som en legitim aktör i ett annars väldigt polariserat samhälle. Rådet har nu en ledande roll att samla civilsamhället och gemensamt utkräva ansvar från den nya regeringen i frågor som valövervakning, vikten av ungdomars och kvinnors deltagande, efterlevnad av konstitutionen, samt agendan för den nationella freds- och försoningskommission.

I ett tidigare mycket begränsat demokratiska utrymme finns nu öppningar och civilsamhället i Zimbabwe har tagit vara på det. En majoritet av landets befolkning (16,1 miljoner 2016) är kristna och kyrkorna är en central aktör i det civila samhället. Vissa gör jämförelsen med apartheidregimens fall i Sydafrika, och att kyrkornas roll i Zimbabwe just nu kan vara lika viktig som den var där och då.

Svenska kyrkans delegation

Anna Andersmark, programhandläggare för Zimbabwe på Svenska kyrkans internationella arbete.

Mikael Lindgren, tematisk rådgivare, rättvis fred på Svenska kyrkans internationella arbete.

Gunilla Hallonsten är tillförordnad utvecklingschef på Svenska kyrkan, kyrkokansliet.

Kerstin Phil, ledamot i kyrkostyrelsens internationella råd och motsvarande på stifts- och församlingsnivå.

Sven Eckerdal, kantor, Svenska kyrkan i Tjörn.

Kontakt:
Anna Andersmark,