Kvinna i randig tröja ler mot kameran.
Foto: Ewa Almqvist /Ikon

"Mentormammornas mamma" blir hedersdoktor

Läkaren Ingrid le Roux, utsänd av Svenska kyrkan, har utsetts till medicine hedersdoktor för sitt arbete med hälsovård till utsatta kvinnor och barn i Kapstadens kåkstäder.

”Mentormammornas mamma”, läkaren Ingrid le Roux, har utsetts till medicine hedersdoktor* vid Karolinska Institutet i Stockholm. Hon är utbildad vid Karolinska Institutet och sedan 1970-talet bosatt och verksam i Kapstaden i Sydafrika.

År 1979 startade hon organisationen Philani Maternal, Child Health and Nutrition Trust för att ge hälsovård till utsatta kvinnor och barn i en kåkstad utanför Kapstaden. Idag omfattar Philani flera hälsokliniker med mödra- och barnavård i Kapstadens kåkstäder.

I det så kallade mentormamma-programmet rekryteras lokala kvinnor, som själva levt med barn under svåra förutsättningar. De utbildas för att sprida kunskap och erfarenhet till andra kvinnor genom hembesök. Mentormamma-programmet har spritts till fler delar av Sydafrika, samt till Swaziland och Etiopien.

Erik Lysén, chef för Svenska kyrkans internationella arbete, kommenterar utmärkelsen på Twitter:
”Så stolt och glad över denna utmärkelse till Ingrid Le Roux! En livslång läkargärning bland Sydafrikas alla mest utsatta – utsänd av Svenska kyrkan – har gjort skillnad för kvinnor och barn!”

Ingrid Le Roux har genom detta arbete hjälpt hundratusentals afrikanska kvinnor att med egen kunskap och kraft förbättra sin egen och sina barns hälsa, och att skapa ett tryggare liv. Metoderna har även utvärderats i samarbete med välrenommerade universitet.

Ingrid le Roux ser det som en stor ära att bli hedersdoktor och få det erkännandet av ett så internationellt erkänt universitet:

– Det ger uppmärksamhet åt arbetet med kvinnor och barn, som alltid varit längst ned på prioritetslistan för sjukvården i många utsatta områden, säger hon i ett pressmeddelande från Karolinska Institutet.

Ingrid le Roux kommer att promoveras tillsammans med övriga hedersdoktorer i Stockholms stadshus den 4 maj 2018.

Ewa Almqvist

Läs nyheten på Karolinska Institutets webbplats >>

* Hedersdoktor är den person som en fakultet utsett att ha doktors heder och värdighet, utan krav på att formellt uppfylla de fordringar som brukar krävas i universitetets studieplaner och övriga bestämmelser.

Livsviktiga hembesök av mentormammor

Var femte sekund dör ett barn som inte hunnit fylla fem år. Act Svenska kyrkan stödjer mentormammor som söker upp barnfamiljer i utsatta områden för att utbilda i frågor om hygien, nutrition, vaccination, familjeplanering och rätten till sin egen kropp.