Foto: Gloria Ortega

Människorättsförsvarare prisas i Colombia

– Ett helt liv har jag kämpat. Men jag är inte trött! Det säger Maria Ligia Chaverra som har tilldelats Diakonias och Svenska kyrkans internationella arbetes MR-pris 2018. Situationen för människorättsförsvarare i Colombia är ytterst kritisk. I år har hela 127 personer mist livet i kampen för mänskliga rättigheter. Idag, när MR-försvarare hotas och dödas dagligen i Colombia, är det årliga priset viktigare än någonsin.

Sedan sju år delar Diakonia och Svenska kyrkans internationella arbete ut ett pris för att uppmärksamma och stötta människor som försvarar och står upp för mänskliga rättigheter.

Människorättsförsvarare från hela Latinamerika samlades till årets prisutdelning av MR-priset. Stämningen var glädjefylld men samtidigt vilade ett allvar över ceremonin. Flera av deltagarna lever under ständiga dödshot.

Det årliga MR-priset delas ut i fyra olika kategorier; årets människorättsförsvarare, årets kollektiva insats, årets organisation, och ett helt livs insats.

Fredsprojekt
Utmärkelsen ”Årets människorättsförsvare” tilldelades German Graciano Posso från organisationen Comunidad de Paz de San Jose de Apartado. German har, trots ständiga hot lyckats organisera och mobilisera över 500 personer i ett fredsprojekt för att utnämna sin by som en fredad zon, utan väpnad närvaro.

– Jag vill tacka alla människor som kämpar för dem som aldrig har haft tillgång till sina rättigheter. Priset är viktigt för vi får inte ge upp hoppet om att fred är möjligt, sa German när han mottog priset

Liv utan våld
Junta de Gobierno de la Comunidad Negra/Afrodescendiente de Alto Mira y Frontera tilldelades priset ”Årets kollektiva insats” för sitt försvar av människors rättigheter och rätten att leva ett liv utan våld i den våldsutsatta regionen Tumaco, Nariño. Organisationen har även arbetat hårt för att stoppa produktionen av droger i regionen och skapa nya, lagliga inkomstalternativ.

– Vår kamp har inte varit lätt. I vår region har grova kränkningar av mänskliga rättigheter skett. Och de fortsätter att ske. Jag vill tillägna priset till alla kollegor som inte längre är med oss, betonade representanten Doris Valencia när hon mottog priset.

Ansvar för miljön
Organisationen Movimiento Rios Vivos Antioquia mottog priset ”Årets organisation” för sitt arbete för miljörelaterade rättigheter. En stor del av deras arbete fokuserar på att kräva ansvar av multinationella gruvföretag gäller mänskliga rättigheter och miljölagar.

– Det här är ett erkännande och ett bevis på det mod som människor där vi arbetar har. Till floderna och bergen som skriker ut att naturen och det mänskliga livet måste respekteras. Vi har inte en planet till. Vi måste skydda den vi har, sa Isabel Cristina Zuleta när hon tog emot priset i organisationens namn.

Fredliga metoder
Maria Ligia Chaverra tilldelades det prestigefyllda priset “Ett helt liv” för sin outtröttliga kamp för mänskliga rättigheter. Flera invånare i hennes hemby har utsatts för hot, mord, sexuellt våld och tvångsförflyttning. Trots detta har hon aldrig gett upp hoppet om fredliga metoder till försoning och rättvisa. Hon har konstant anmält de kränkningar av mänskliga rättigheter som hennes folk utsatts för.

– Jag känner mig väldigt ärad över att ha tilldelats det här priset. Ett helt liv har jag kämpat, men jag är inte trött! Vi måste komma ihåg att vi är starkare tillsammans och att vi aldrig får ge upp och säga att vi förlorat, sa Maria Ligia när hon tog emot priset och fick stående ovationer för sina ord.

Viktig uppmärksamhet
Sedan fredsavtalet mellan Farc-gerillan och regeringen skrevs under 2016 har den generella våldsnivån minskat i Colombia. Men riktade mord och attacker mot människorättsförsvarare ökade kraftigt när områden som Farc haft under kontroll övergavs, och paramilitära och kriminella grupper återtog makten. Att uppmärksamma MR-försvarares situation och belysa betydelsen av deras arbete är därför ytterst viktigt för att kunna skapa riktig, hållbar fred i Colombia, menar Diakonias generalsekreterare Georg Andrén och Eva Ekelund, policychef för Svenska kyrkans internationella arbete, som var på plats vid prisutdelningen.

– Vi är väldigt stolta över att få dela ut det här priset men samtidigt önskar jag att vi inte skulle behöva göra det, säger Eva Ekelund, biträdande internationell chef och policychef för Svenska kyrkans internationella arbete.

– Vi önskar att den colombianska staten tog sitt ansvar och försvarade de mänskliga rättigheterna. Vi är i ett läge idag i Colombia där vi skulle kunna bygga fred tillsammans. Vi vill att de colombianska organisationerna ska veta att de kan räkna med oss och med vårt stöd, säger Eva Ekelund.