Nyhet / Publicerad 2 maj 2018

Kommentar: Utvecklingspolitiska målen måste styra EU:s bistånd

– Jag ser mycket allvarligt på förslaget att blanda ihop utvecklingsbiståndet med åtgärder som ska främja EU:s egenintresse. Det säger Erik Lysén, internationell chef för Svenska kyrkan, angående EU-kommissionens förslag till långtidsbudget för 2020-2027 som presenterades idag.

För EU:s utvecklingsbistånd innebär förslaget att de flesta av de nuvarande 12 olika finansiella instrument slås ihop till ett sammanhållet instrument. Det sammanhållna instrumentet kommer därmed bidra till att uppfylla bland annat EU:s säkerhetspolitiska mål, vid sidan om biståndsmålen.

– Om EU ska kunna bidra till att de globala målen för hållbar utveckling och minskad fattigdom ska kunna nås 2030 måste de utvecklingspolitiska målen och åtagandena, och inget annat, styra biståndet, fortsätter Erik Lysén.

– Det är nu upp till Sveriges nuvarande och kommande regering att i EU-förhandlingarna försvara integriteten hos EU:s utvecklingsbistånd, säger Erik Lysén.

ACT EU är en del av den globala allians som Svenska kyrkans internationella arbete verkar inom och följer EU:s utvecklingsarbete nära. Karine Sohet, policyrådgivare vid ACT EU säger:

– Det faktum att migration är en prioriterad fråga i förslaget förstärker vår oro för att biståndet alltmer kommer att användas för EU:s egenintressen. I stället för att blanda ihop utvecklingssamarbete med utrikespolitik och krishantering borde den nya biståndsbudgeten prioritera långsiktiga utvecklingsmål.

Läs mer om vad förlaget till ny budgetstruktur innebär