ACT Alliansen: Respektera palestiniernas rätt att demonstrera

Efter de två senaste fredagarnas demonstrationer i Gaza där sammanlagt 29 personer har dödats och drygt 1700 personer har skadats av israelisk militär (varav 1150 av skarp ammunition) uppmanar ACT Alliansen i ett uttalande EU att:

• Stå emot ökade försök att cementera status quo i Gaza genom att driva en hållbar och ovillkorlig öppning av Gazas gränsövergångar.
  • Uppmana Israel att respektera palestiniernas rätt till mötesfrihet och fredliga demonstrationer, och att avstå från att använda dödligt våld mot demonstranter.
  • Uppmana palestinier och palestinska fraktioner att avstå från våld och uppmuntrar fredliga protester.
  • Uppmana arrangörerna av demonstrationerna att göra sitt yttersta för att avstå från våld.
  • Insistera på att inleda en oberoende utredning för att utreda dödsskjutningarna i Gaza och på behovet av straffrättsliga åtal om det finns bevis för brott.

Läs uttalandet i sin helhet (pdf)

ACT Alliansen EU

Svenska kyrkans internationella arbete är medlem i ACT Alliansen EU som är ett samarbete mellan kristna europeiska biståndsorganisationer. Tillsammans försöker vi påverka beslut och processer inom EU för att främja fattigdomsbekämpning och en rättvis utveckling. Alla medlemmar har en koppling till Kyrkornas Världsråd.

Till ACT Alliansen EU:s webbplats (på engelska)