Dopminnesdag

Året efter dopet bjuds alla döpta in till ett tillfälle då man får komma och hämta sin pappersduva som hängdes upp i kyrkan vid dopet. Det ges också en minnesgåva.

När någon döps i Munkedals församling hängs en duva med personens namn upp i ett av församlingens dopträd, om personen eller personens vårdnadshavare vill det. Dopträd, eller en mindre variant, finns i alla våra kyrkor.

Året efter dopet bjuds alla döpta in till ett tillfälle då man får komma och hämta sin pappersduva och en liten minnesgåva i form av en duva i keramik. Ibland sker det i samband med en gudstjänst och vid andra tillfällen i en öppen kyrka där vi passar på att ha lite pyssel och fika eller liknande.

Dopträden är ett initiativ av församlingens pedagoger som önskade att de nydöpta skulle få en naturlig plats i våra böner under året mellan dop och den första dopminnesdagen de blir bjudna till.

De stora dopträden är skapade av Sture Strömberg som gjort ett fantastiskt arbete i vackert trä.