Foto: Magnus Aronson /Ikon

PILGRIMS WELCOME

Vi är så glada att nu kunna erbjuda pilgrimer som kommer till Motala ett särskilt välkommen.

Pilgrimsförsamling

EGENTLIGEN kan vi tänka oss att alla vi människor är pilgrimer, vi vandrar på livets väg. Här på vägen behöver vi rastplatser och energidepåer. Genom initiativ från Pilgrimscentrum i Vadstena kommer vi i Motala församling  nu finnas i det nätverk som byggs upp längs pilgrimsleder i Sverige. Nätverkets namn är ”Pilgrims welcome”. Tanken är att du lätt ska hitta rastplatser och energidepåer längs vägen. Pilgrim kan man också vara genom att vandra det Dag Hammarskjöld kallar ”Den längsta resan”

Den längsta resan är resan inåt. Den som valt sitt öde, som anträtt färden mot sin egen botten (finns det någon botten?)” -Dag Hammarskjöld

RESAN från huvudet till hjärtat är kanske den längsta en människa kan göra. Hjärtat var förr i tiden en bild för hela ens jag. Kanske du som läser detta nu, känner en längtan efter att ta några till steg på resan inåt. Kanske vill du passa på att komma till våra rastplatser och energidepåer här i Motala församling för att komma i kontakt med det som är mer än dig själv och som du är en del av.

SÅ TILL dig som läser detta vill vi nu önska dig  ”Pax et bonum”. Det betyder ”Frid och allt gott”

En skylt i skogen pekar ut riktningen för Pilgrimsleden.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Våra kyrkor

MOTALA KYRKA

Nära Vättern, mitt i staden finns Motala kyrka. Här kan man komma in i ett vackert kyrkorum, tända ljus, vila fötterna, ha andakt och få en stämpel i sitt pilgrimspass.

LILLKYRKAN

Välkommen till Lillkyrkan, nära Göta kanal och Borenshults slussar. En liten kyrka med rum för alla. Byggd 1957 för att finnas mitt i vardagen, nära livet.  I kyrksalen har vi en mycket vacker tavla målad av Lennart Segerstråle med inspiration från bibelordet ”Kom till mig alla ni som är tyngda av bördor, jag ska skänka er vila”

RÅSSNÄSKYRKAN

Till dig som kommer vandrande på livets vindlande vägar och möter en kyrka i varmt rödbrun färg, omgiven av vatten och ändå mitt i stan; chansen är stor att du kommit till Råssnäskyrkan på Väster i Motala. Kyrkan är anspråkslös, men inne i kyrkan är du omgiven av en rogivande atmosfär med samma varma rödbruna nyans som ute och levande ljus som lyser upp din väg. Du är också omgiven av människor skapade till Guds avbild, för här har många sitt hem.

VINNERSTAD KYRKA

När Birgitta Birgersdotter, sedermera den Heliga Birgitta, och hennes nyblivna make Ulf Gudmarsson år 1316 bosätter sig på lagmansgården Ulfåsa då har Vinnerstad kyrka, alldeles i närheten, redan hunnit bli 150 år gammal. Det är en svindlande tanke, men också en påminnelse till oss idag om att vi lever i en bygd där den kristna traditionen är lång och djupt rotad.