Lillkyrkan

Lillkyrkan är en liten distriktskyrka som ligger utmed Göta kanal, vid Borenshults slussar i Motala.Lillkyrkan byggdes 1957.

lillkyrkan-liten kyrka med stor verksamhet

Lillkyrkan är en liten distriktskyrka som ligger utmed Göta kanal, vid Borenshults slussar i Motala. Kyrkan byggdes 1957 då området saknat kyrka i 36 år, den gamla kyrkan som låg i nuvarande  Hårstorpssjön, revs i samband med bygget av Motala kraftverk 1921.

Under åren 1842 – 1869 bildade området kring Motala Verkstad en egen församling, med egen kyrka och präst. Efter att den ”gamla kyrkan” revs användes olika lokaler inom verkstadsområdet som kyrkolokal, bl.a. ”lådan” IOGT-NTO:s lokal på Borensvägen 22. Först 2:a advent 1957 kunde verkstans nya kyrka tas i bruk, detta efter beslut om att det samtidigt byggdes lägenheter i bostadsbristens Sverige.

Lillkyrkan består av kyrkorum, församlingssal, barn och ungdomslokaler, vaktmästarbostad och 4 lägenheter. En av de stora drivkrafterna till Lillkyrkan kommer ifrån de två syföreningarna som stöttat och sett till att många av de sakerna vi nu fortfarande använder finns här. Klockstapeln är till exempel finansierad till hälften av syföreningarna och till hälften av Motala verkstad.

Under 1970 talet brann vinden över kyrkorummet som fick nytt tak efter detta. 1995 totalrenoverades Lillkyrkan samtliga lokaler invändigt och vaktmästarbostaden gjordes om till kontorsdel.

2014 renoverades altartavlan Lennart Segerstråle har målat altartavlan i Lillkyrkan och altartavlan i heliga korsets kapell. Han såg att Lillkyrkan  var en enkel liten kyrka, en sådan kyrka, där man kommer nära varann. Han ville att att motivet på altartavlan skulle komma nära dem, som sitter i kyrkan, på det sättet att det skulle vara hämtat ur livet, så nära, att det berör var och en.

Lillkyrkan har sedan början haft en god relation med samhället runt omkring. I Motala Verkstad fanns många barn och ungdomar, och detta satte redan från början prägel på Lillkyrkans liv. Massor av barn har gått på barntimmar, Ansgarsjuniorerna och annan barnverksamhet här. Mängder av ungdomar har under åren konfirmerats i Lillkyrkan.

Under de första årtiondena vigdes massor av par i kyrkan, den blev en riktig vigselkyrka. Vi är många genom tiderna som känt oss hemma i Lillkyrkan och som ser Lillkyrkan som en naturlig del av livet.