Kvinnlig präst häller vatten på ett barn huvud. Barnet hålls i famnen av sin mormor. Detta är ett utomhusdop.

Alla är välkomna att döpas – barn, unga och vuxna. I dopet får vi ett löfte om att Gud alltid har omsorg om oss. Det är en vacker och glad tradition, som bjuder in till gemenskap.

Läs mer!

Regler för musik vid kyrkliga handlingar

Dop, vigsel och begravning

Lyssna på dopsånger

Vid dop erbjuder Mariestads församling sångsolist utan kostnad. Här kan du lyssna på musikexemplen som finns att välja bland.

Kyrkor, kapell och församlingshem

Mariestads församling har fyra kyrkor och två kapell: Domkyrkan, Leksbergs kyrka, Marieholmskyrkan, Torsö kyrka, Fågelö kapell (på Torsö) och Skogskapellet. I samband med dop, konfirmation, vigsel eller begravning i någon av våra kyrkor eller kapell kan du låna vårt församlingshem utan kostnad.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.