Naturen har gjort ett bra jobb

Nyhet Publicerad

Maskarna har gjort sitt jobb, och gjort det bra. Och de fortsätter i rask takt. Efter några månader är löven nästan helt borta från gräsytorna. – Vi är väldigt nöjda med resultatet, säger Krister Larsson som är arbetsledare på Limhamns kyrkogård.

Hösten 2021 introducerades ett nytt arbetssätt på Limhamns kyrkogård. I stället för att kratta ihop löv och frakta dem till komposten på Östra kyrkogården infördes en metod som både ger bättre arbetsmiljö och ett naturligt kretslopp.
Mer om det finns att läsa i ett reportage här: Naturen gör jobbet i Limhamn
Och hur gick det? Fungerade det enligt planen?

Det enkla svaret är ja. När vi går runt på kyrkogården en av de sista dagarna i mars finns det få tecken på att löven faktiskt fått ligga kvar, och inte fraktats bort som tidigare. De smulor som återstår på gräsytorna och under träden tar maskarna hand om under våren, och det ger gräset en skjuts i växandet.
En större lövhög som sparades har sjunkit ihop till hälften. Där är det fortfarande fuktigt några centimeter ner och vårblommorna spirar och har slagit ut.
– Det händer mycket på några månader, säger Krister Larsson och lagledaren Kenneth Pettersson.
– Till nästa höst har det sjunkit undan helt, då fyller vi på igen. Ju fler år man håller på, desto mer jobbar man upp aktiviteten bland maskarna.
I häckar och buskage gör löven stor nytta i vår, som skydd mot solen och som bevarare av fukt.
Samma uppgift har täckbarken som nu ligger i cirklar runt mindre träd och fristående buskar. Dessutom blir det enklare att klippa gräset och risken för skador på stammen minskar.

I höstas var personalen nyfiken på och intresserad av det nya arbetssättet med löven.
– Nu ser vi ännu större nyfikenhet och ett ökat engagemang i arbetslaget. Ännu fler har börjat se fördelarna och upptäckt att det blir lättare att jobba.
Det har också märkts i personalens förslag till en ny plantering som ska förberedas, där en hel del idéer finns om gynnande av djurliv, kretslopp och mångfald.
– Allt detta gör det förstås väldigt roligt att fortsätta med lite nya arbetssätt och metoder som passar just här, säger Krister Larsson.