Foto: Lina Wingqvist

Annika ny kyrkoherde i Lundby församling

Den 1 september tillträdde Annika Larsson som kyrkoherde i Lundby församling. Det är på samma gång en nystart och en hemkomst.

– Det känns roligt! Det känns lite som att komma hem eftersom jag är född i församlingen och gick i söndagsskola i Toleredskyrkan. Jag har även jobbat här som församlingsassistent på 1980-talet. Samtidigt är det förstås en nystart!

Annika har tidigare varit kyrkoherde i Älvsborgs församling och arbetat som biskopens adjunkt. Närmast kommer hon från en tjänst inom Svenska kyrkan i Borås där hon var chef för utveckling, kommunikation och kyrkan i samhället.

Nu ser hon fram emot att återigen axla rollen som kyrkoherde:

– När jag fick erbjudandet om att bli kyrkoherde i Lundby församling, var det självklart att tacka ja! Jag tycker om att vara kyrkoherde, för då får jag arbeta både med den administrativa delen och vara präst. Jag tycker om att fira gudstjänst.

Som ledare försöker Annika vara lyhörd och skapa en atmosfär där alla är bekväma med att uttrycka sina tankar och idéer.

– Jag tycker om att lägga saker på bordet: ”Jag tänker såhär, jag skulle vilja göra såhär – vad tänker ni?” Jag tycker att det är bra om alla kommer med sina tankar och funderingar, för då bär vi det tillsammans.

– Jag tycker om ordet tillsammans. Vi har olika uppgifter och olika gåvor, och det är när vi gör det tillsammans som vi gör det bäst.

Annika tas emot och välkomnas till Lundby församling vid en mässa i Lundby nya kyrka söndagen den 30 september kl. 11.00, där bland andra biskop Susanne Rappmann medverkar.