Foto: Håkan Sjunnesson/Luleå stift

Svenska Kyrkans Unga i Luleå stift

Svenska Kyrkans Unga är en öppen gemenskap av unga människor som vill upptäcka och dela kristen tro. I Luleå stift finns 16 lokalavdelningar.

JUBELeum – Svenska Kyrkans Ungas adventshelg

Välkommen till JUBELeum, en adventshelg för ungdomar och unga vuxna (15–30 år) i Luleå stift. Vi ses i Luleå den 1–3 december 2023!

Svenska Kyrkans Unga i Luleå stift består av 16 lokalavdelningar (2023):

Svenska Kyrkans Unga är en demokratisk rörelse av barn och ungdomar i Svenska kyrkan. Vi vill med Kristus i centrum och med dopet som grund verka i hela Guds skapelse och vara en gemenskap i församlingen där vi får växa i tro och ansvar.

Svenska Kyrkans Ungas syftesparagraf
  • Dorotea-Risbäcks förs
  • HELIGanerna
  • Jukkasjärvi förs
  • Kyrksaken i Skelleftehamn
  • Kågedalens församling
  • Lycksele
  • Malmberget (SKUM)
  • Morö Backe
  • Nederkalix församling
  • Norrfjärden
  • Pajala
  • Piteå stadsförs
  • Umeå stadsförs/SOFT
  • Vilhelmina
  • Vännäs förs
  • Örnäset

Distriktsordförande är Ellit Wikström Bäck, vice ordförande Albin Vidmark. På stiftskansliet arbetar en stiftspedagog och en stiftsadjunkt med Svenska Kyrkans Unga.

En flaggstång med en röd flagga med texten Svenska kyrkans unga och deras symbol.

Svenska Kyrkans Unga

Barn och unga

Svenska kyrkans verksamhet för barn, unga och unga vuxna bedrivs i församlingarna. Ibland sker det också i samverkan med stiftet.