Kvarlevor återförda hem till Pajala

Fredag den 28 oktober skedde ett återtagande av kvarelvor vid landsgränsen i Muonio. Det är första gången det sker med kvarlevor som berör den meänkielitalande befolkningen.

I fredags transporterades tornedalska/kvänska/lantalaisiska/samiska kvarlevor från Enare, Finland, till Muodoslompolo. De 23 kranierna grävdes upp från Akamellas kyrkogård norr om Pajala, för rasbiologisk forskning på 1800-talet.

”Nu finns möjlighet för läkande”

I väntan på en möjlig återbegravning kommer Pajala församling ansvara för kvarlevornas förvaring. Representanter för Svenska kyrkan fanns med när återtagandet ägde rum.

– Det blev ett vackert och värdigt mottagande i all sin enkelhet. Min känsla av dagen var dubbel, dels att det är sorgligt och hemskt att människor har berövats människovärde på det här sättet, dels att nu vid återbördandet och senare när det är dags för en återbegravning finns det möjlighet för läkande, säger Ritvaelsa Seppälä, stiftsadjunkt på Luleå stift.

Hon berättar att det väcker frågor hos många som bor i trakterna och att det kändes särskilt värdefullt att en grupp från lokalbefolkningen kom till mottagandet.

– Det är jätteviktigt att den mörka sanningen om vår historia kommer fram. Lika viktigt är det att arbeta med försoning och låta dessa individer få återkomma till den vigda jord de en gång lagts ner i för sista vilan, säger Inger Junkka, ordförande för Svenska Tornedalingars Riksförbund-Tornionlaaksolaiset (STR-T) i ett pressmeddelande.