Foto: Satu Brännström/Luleå stift

Akamella

Den 18 augusti 2024 äger en ceremoni rum på Akamella ödekyrkogård, Muodoslompolo. Den berör tornedalska/kvänska/lantalaisiska/samiska kvarlevor.

Efter 146 år är det dags för de tornedalska/kvänska/lantalaisiska/samiska kvarlevorna att återvända till Akamella ödekyrkogård. De grävdes upp 1878 och återfördes till Muonio Muodoslombolo i oktober 2022. Sedan dess har de förvarats av Pajala församling.

Söndag den 18 augusti 2024 äger en ceremoni rum på Akamella ödekyrkogård, Muodoslombolo. Planering pågår, mer information och program kommer.

Detta är första gången återtagande av kvarlevor handlar om den meänkielitalande befolkningen. En viktig del i processen och ceremonin är att få mötas i våra likheter, gemensamma historia och i omsorgen om de människor som fördes bort från gravens vila.

Sommaren 1878 grävdes kranier upp från Akamella kyrkogård, Muodoslompolo, i pseudovetenskapliga rasbiologiska syften. Det framkom genom arbete som forskaren Carl Gösta Ojala utfört och redovisat i delrapporten Då människovärdet mättes (SOU2022:32), av Sannings- och försoningskommissionen för tornedalingar, kväner och lantalaiset.

Delrapporten utgavs 2022 och sedan dess har Svenska tornedalingars riksförbund, STR-T, i samverkan med Svenska kyrkan, samemuseet Siida, Muonio sameby, Sametinget och Länsstyrelsen i Norrbotten arbetat för ett återtagande av kvarlevorna.

2001 återlämnades kvarlevor från 172 avlidna, från olika områden. Det var samemuseet Siida i finska Enare som tog emot återlämningen från anatomiavdelningen på institutionen för biomedicin vid Helsingfors universitet.

I denna anatomiska samling ingick kvarlevor från Akamella kyrkogård. Området kring Akamella och Muodoslompolo har historiskt befolkats av tornedalingar, kväner, lantalaiset och samer, och gör så fortfarande.

Kvarlevor överlämnades i oktober 2022 vid gränsen i Muonio Muodoslombolo. De 23 kranierna togs emot av STR-T och Muonio sameby. På plats fanns också representanter från sannings- och försoningskommissionen, Luleå stift, Pajala församling och lokala invånare. Sedan dess har kvarlevorna förvarats av församlingen.

En arbetsgrupp har bildats för planering av återbördande av kvarlevorna i gravens vila. Datumet för ceremonin är söndag den 18 augusti 2024 och platsen är ödekyrkogård Akamella i Muodoslombolo.

Foto: Satu Brännström Luleå stift

Exempel på media

Kaffemöte med samtal

Välkommen att delta i kaffemöten med samtal inför den kommande ceremonin i Akamella den 18 augusti, då kvarlevor ska återbördas.

Då återbördas kvarlevor till Akamella ödekyrkogård

Nu är datum satt för när kvarlevorna från Helsingfors universitet ska återbördas till Akamella ödekyrkogård, Muodoslompolo. Spara söndag den 18 augusti i kalendern.

Återbördande planeras i Akamella

Det första steget i planeringen av återbördande av kvarlevor till Akamella kyrkogård är taget. I veckan besökte representanter från Svenska kyrkan, STR-T, Muonio sameby och Sametinget Akamella som ligger i Pajala församling.

Kvarlevor återförda hem till Pajala

Fredag den 28 oktober skedde ett återtagande av kvarelvor vid landsgränsen i Muonio. Det är första gången det sker med kvarlevor som berör den meänkielitalande befolkningen.

Arbetsgrupp och kontakt

En arbetsgrupp har ansvar för planeringen av den 18 augusti. Den består av representanter från Svenska kyrkan, Luleå stift, Pajala församling, STR-T, Sametinget och Muonio sameby.

Terje Raattamaa
STR-T
Direkt: 072-507 77 99
E-post: terje.raattamaa@hotmail.com

Hans Holma
Muonio sameby
Direkt: 070-653 78 82
E-post: sameby.muonio@gmail.com

Ritvaelsa Seppälä
Luleå stift
Direkt: 070-377 29 53
E-post: ritvaelsa.seppala@svenskakyrkan.se

Återbördanden

Att återbörda kvarlevor är att föra dem tillbaka till jorden där de en gång begravts. De har tagits därifrån av staten, som Svenska kyrkan varit en del av, ofta på rasbiologiska grunder.