Foto: Alexandra Nyman

Utgrävning på domkyrkoplan

Nyhet Publicerad Ändrad

Måndagen den 13 juni startar en arkeologisk förundersökning vid Kyrkoplanen 1 med anledning av att Luleå Domkyrkoförsamling planerar att återställa den historiska utemiljön på kyrkogården kring Luleå domkyrka. - Nu börjar vi resan med att göra domkyrkoplan till en mer tillgänglig plats med exempelvis gångstigar, säger kyrkogårdschef Fredrik Lundberg.

Redan fredagen den 10 juni spärrades området kring domkyrkoplan av så att de två arkeologerna, Hanna Larsson och Nils Harnes (tv i bild ovan) från Norrbottens museum, kan påbörja sitt tvådagarsarbete måndagen den 13 juni. De kommer att undersöka vad som gömmer sig i marken kring domkyrkan. Detta är nödvändigt så att arbetet går framåt med att göra området mer likt domkyrkoplans historiska skick med gångstigar och tidstypisk växlighet.

- Jag hoppas att vi ska hitta spår av den gamla träkyrkan som låg här tidigare, och ett antal gravhällar, säger Mattias Burman, stiftsantikvarie.

Pär Bergman ska arbeta med sin traktor för att hjälpa arkeologerna i sitt utgrävningsarbete.

Idag mötte arkeologerna teamet från Luleå domkyrkoförsamling; Fredrik Lundberg, kyrkogårdschef, Pär Bergman, kyrkogårdsarbetare och Peder Pallin, driftledare.

Osthyvelsprincipen gäller

”Det är osthyvelprincipen som gäller med tunna drag, och det är ett måste att skopan är utan tänder” instruerade arkeologerna Pär Bergman, tillvardags kyrkogårdsarbetare, som är den som med sin traktor ska assistera utgrävningen.

- Jag tror att vi ska försöka hitta spår av den äldsta kyrkan byggd på 1600-talet, med lite tur kan vi hitta kulturlämningar av kyrkgrunden, säger Mattias Burman, stiftsantikvarie i Luleå stift.

Mattias Burman, stiftsantikvarie, vid en av de hällar han tror markerar ingången till den gamla träkyrkan som en gång låg på platsen. Foto: Alexandra Nyman