Nya ekonomibyggnaden på Innerstadens kyrkogård invigd

Nyhet Publicerad Ändrad

Torsdagen den 8 september invigdes vår nya miljöanpassade ekonomibyggnad på Innerstadens kyrkogård. Maskinhallen gjordes om till festvåning och Yvonne Stålnacke, ordförande i kyrkorådet, höll ett invigningstal.

- Härmed invigs denna fina ekonomibyggnad och arbetsplats, det händer mycket inom kyrkogårdsverksamheten i Luleå domkyrkoförsamling, sa kyrkorådsordförande Yvonne Stålnacke i sitt invigningstal där Luleåbor samlades  för att ta del av den nybyggda vita byggnaden.

- Det kändes fint att få bjuda in Luleåborna att uppleva vår nya miljöanpassade ekonomibyggnad med personalytor och maskinhall, säger Fredrik Lundberg, kyrkogårdschef.

Framtidens kyrkogårdsskötsel värnar miljön, det blev tydligt denna invigningsdag på Innerstadens kyrkogård, mitt emot regionhuset, i centrala Luleå. Här visades hela maskinparken upp och det stod klart att gräsklippare, lövblåsar med mera bytts ut till sådana som drivs med el eller HVO-bränsle. Nästa steg är en eldriven grävmaskin.

- På taket till vår nya ekonomi har vi effektiva solsellspaneler, vi kan sälja el, berättar Peder Pallin, driftansvarig.
- Och personalen har en elförbrukningsapp i sina mobiler kopplad till byggnadens förbrukning, den är populär att kika på.

Vid invigningen närvarade även de byggföretag som varit involverade, leverantörer och Luleå energi som berättade om varför solpaneler är en bra energiresurs.

Under 2023 ska det utredas om solcellspaneler är något som även kan monteras på de olika gårdarna i anslutning till kyrkorna.
- Hertsögårdens tak verkar vara bäst lämpat i nuläget, säger Peter Vinsa, fastighetschef.