Foto: Johannes Frandsen Ikon

- Att kremeringarna ökar är en tydlig trend

Nyhet Publicerad

Sveriges radio P4 Norrbotten mötte Luleå domkyrkoförsamlings kyrkogårdchef Fredrik Lundberg för att tala om att allt fler väljer kremering framför kistbegravning.

Orsakerna till att allt fler väljer att låta sina anhöriga kremeras är flera berättar Fredrik Lundberg, kyrkogårdschef i Luleå domkyrkoförsamling, för P4 Norrbotten:

- Pandemin har spelat roll, man har inte kunnat vara med på ceremonier, man har väntat och det enda sättet att lagligt kunna vänta är att inte begrava i kista. Istället har man valt att skjuta upp jordsättningen, upp till ett år, genom en kremering medan man vid en kistbegravning måste man jordsätta inom 30 dagar. Det är en stor orsak.
- Men sen så har det blivit ett trendbrott kring tradition, religiösa frågor och att vi bor så utspritt i dag så att det här med att samlas kring att begrava en kista är inte lika vanligt längre, man väljer ett annat gravskick till exempel.

Fler kremeringar utmaning för församlingen

Att kremeringarna ökar för med sig utmaningar för församlingarna. Om man vill göra en kremering i Norrbotten har man bara två orter, Kiruna och Luleå, att vända sig till.  I Luleå genomfördes cirka 1100 kremeringar 2018 medan siffran för 2022 beräknas bli ca 1600.

- Det här betyder att vi får göra mycket investeringar, söka många miljötillstånd, så vi måste vara ute i tid. Håller trenden i sig framöver måste vi tillsammans gå ihop och fundera på vad som gäller. Vi ber redan församlingar att köra till Skellefteå istället för till oss här i Luleå för att utjämna trycket.