Brudbukett

Att gifta sig i kyrkan

Att gifta sig är ett stort steg i livet. Många väljer att gifta sig i kyrkan därför att man vill ha sitt äktenskap välsignat av Gud. En vigsel i en kyrka kan vara mycket enkel och innerlig. Ibland vill man bjuda på stort kyrkbröllop med pompa och ståt. Oavsett hur vigseln ser ut vill Gud välsigna brudparet.

För att boka in vigseln i en av våra kyrkor i Lövestad, Vanstad, Tolånga eller Röddinge var god och ring till våra präster direkt: Åke, kyrkoherde, 0706212900 eller Katarina, komminister, 0703006114. Du kan också skicka ett SMS så hör vi av oss.

Att gifta sig är glädje. Tänk att få samla dem man tycker allra mest om till bröllop. En dag av förväntan och förhoppningar, en dag fylld av glädje. Det berättas i Johannesevangeliet om ett bröllop där Jesus var gäst tillsammans med Maria, hans mor. Så vill Gud vara närvarande vid alla bröllop.

Att gifta sig är också allvarligt. Ur den ömsesidiga kärleken växer en längtan att få dela allt med den man älskar och att knyta ett förbund som välsignas av Gud. I en vigsel finns alltid frågor och löften som handlar om att älska varandra och vara varandra trogna. Det kan kännas både stort och svårt att avge sådana löften men de är en grundläggande del av att gifta sig och man kan inte gifta sig utan dessa frågor och löften, oavsett om man gifter sig i kyrkan eller någon annanstans.

Att gifta sig kan vara dyrt men själva vigselgudstjänsten kostar inte något alls. Det brukar vara allt som har med festen, kläderna och allt annat som kostar.

I vår församling vill vi på bästa sätt förbereda och genomföra vigselgudstjänsten. Varje vigsel är lika viktig oavsett om det är ett mycket litet bröllop med bara två vittnen som gäster eller ett stort bröllop med över hundra gäster. Därför är det viktigt att i god tid ta kontakt med expeditionen för att boka tid och kyrka. Du kan även ake.appelgren@svenskakyrkan.se.

För att få lov att gifta sig i Svenska kyrkan måste åtminstone en av parterna vara medlem i Svenska kyrkan. Man måste ta ut en hindersprövning. Det sker hos Skatteverket, se faktaruta bredvid. Normalt sker vigseln i den församling där man bor men vill man gifta sig i en annan kyrka betalar den egna församlingen för det som ingår i vigseln, det vill säga  för kyrkorummet, musiker, och präst. Bredvid kan du ladda ned en PM inför vigseln.