Artikel - Från död till liv

”Sannerligen, jag säger er: den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han faller inte under domen utan har övergått från döden till livet.” Johannes 5:24

Denna sida skall idag inte handla om det som det överallt talas om sedan ett år tillbaka. Nej, låt oss i stället ta upp något som kan vara ännu mer väsentligt. Om det mest grundläggande och avgörande i tillvaron. Det handlar bokstavligt om liv och död, eller som vi i kyrkan hellre säger, om döden och livet – i just den ordningen. Det handlar om vad Gud har gjort för dig och följden av vad som hände en påsk i Jerusalem ca år 33.

Tror man, som jag och runt två miljarder andra kristna, att det finns en Gud som är Skaparen, som är upphovet till allt, utan vilken bokstavligen inget i denna världen skulle finnas och som har gett oss var och en livets gåva, så är det kanske inte så konstigt att också tro att samma Gud kan på nytt ge liv efter döden. Ändå är det just detta som kan kan te sig så ofattbart att samma Gud som skapat
Vintergatans miljarder stjärnor och universums miljarder galaxer också har skapat dig och mig till unika individer som han älskar och vill ha full gemenskap med. Men så är det. Han har gett dig livet. Han talar till dig genom bibelns ord och har uppenbarat sig som din himmelske far som du kan tala med i bönen. Du är hans oändligt älskade barn som han vill få leda genom detta livet och en gång in i evigheten till den fullkomliga gemenskapen med Gud. ”Men människor dör ju, liksom allt annat liv, och inte skulle väl jag, med mina ofullkomligheter platsa hos Gud”, kan man tänka. Nej, det är ju på ett sätt riktigt, så för att göra det möjligt har Gud själv gått före oss. Som Jesus Kristus gick han före oss in i mörkret och döden på Långfredagen, då alla trodde han förlorat, och han uppstod från de döda på den tredje dagen, som den förste av de som dött (1 Kor 15:20). Han dog för dina synder och kan lyfta av dig skuldens börda och inför döden inbjuder han dig att följa honom till uppståndelsen och det eviga livet.

Men uppstod Jesus verkligen på Påskdagen i bokstavlig mening? Ja, inte någon annan historisk person i antiken är mer säkert
dokumenterad än Jesus. Fyra personer har skrivit ner den historiska berättelsen om vad Jesus gjorde och sade. Två av dessa, Matteus och Johannes, var ögonvittnen och Jesu lärjungar. De två andra, Markus och Lukas, anslöt sig tidigt och var medhjälpare till apostlarna, och intervjuade noga ögonvittnena innan de skrev sina evangelier. Handskrifterna till bibeln är betydligt äldre och mer tillförlitliga än till några andra antika skrifter. Och ögonvittnena var så säkra på att Jesus uppstått att de hellre dog martyrdöden än gav upp tron på Jesus. Paulus förklarar att om Jesus inte uppstått vore allt ett meningslöst bedrägeri, men nu har Jesus uppstått och därmed är kristen tro det mest meningsfulla av allt. Den förändrar hela tillvaron.

Påskdagens under var inget som någon hade väntat sig.
Sorgen var nattsvart för alla Jesu lärjungar och vänner.
Kvinnorna som kom till graven på Påskdagens morgon för att göra klart begravningen blev först chockade av den tomma graven. Men de hade med sig ett underbart budskap till de rädda lärjungarna. Ingen av dessa trodde genast på dem utan tyckte det bara var prat, men en av dem, Petrus, tog sig ändå till graven för att själv pröva sanningen i det glada budskapet som kvinnorna kom med, och att han gjorde det kom att förändra allt. Under 40 dagar fick sedan hundratals människor fysiskt möta den uppståndne och själva gå från död till liv. Idag förkunnas varje söndag samma uppståndelsens budskap i
kyrkor runt hela jorden och alldeles särskilt firar vi det till påsk.

Påsken 2021 blir annorlunda när vi inte fysiskt många tillsammans kan delta i gudstjänsterna här i Löftadalens församlingar. Men åtta åt gången kan vi göra det och som du kan läsa i detta nummer av Löftet finns även andra ’kanaler’ där du möter påskens glada budskap. Gör som Petrus – pröva själv – också du!
Välkommen att vara med!

Olle Hjortzberg-Nordlund