Påskens mysterium

Ett Escape Room skapat för skolor åk F-6 2022

Vad är påskens mysterium?

Vi har som tradition att bjuda in årskurs 3 – 5 på skolorna i vår församling att komma till församlingshemmet för att lära sig mer om den kristna påsken. När vi började att planera för påsken detta år var det fortfarande pandemi i världen och vi visste inte hur smittläget skulle vara och om det kunde vara möjligt att bjuda in skolklasser. Därför har vi denna gång arbetat fram ett koncept som man kan använda sig av i klassrummet. Detta har vi anpassat så det funkar för alla årskurser för F-6.

Vi har skapat ett Escape Room, ”Påskens mysterium”, som är delvis digitalt och delvis fysiskt, med olika uppgifter man ska lösa tillsammans. I enlighet med historien, kommer man digitalt via ett bildspel att färdas från plats till plats på jakt efter Jesus, med start vid den sista måltiden. När man har löst den sista uppgiften har man arbetat sig igenom hela historien och allt slutar vid graven.

Påskens mysterium är anpassat för ca 6-12 år, men går att anpassa och genomföra med alla åldrar. Det följer med ett häfte med tydliga instruktioner till ledaren att läsa innan samt en handbok som ledaren sen följer under själva uppgiften. I handboken finns förslag på olika svårighetsnivåer där man själv kan avgöra vilken nivå som passar gruppen bäst. Om ni är flera grupper som väljer att genomföra Påskens mysterium kan man göra det lite extra kul genom att tävla mot varandra på tid.

Påskens mysterium tar cirka 30-45 minuter för en grupp att genomföra, samt lite förberedelsetid för pedagogen.

Skolorna har fått ett kit med det material man behöver. Detta går att anpassa och är fritt att använda och göra med vilken grupp som helst, då kan ni här nedan klicka på de olika länkarna för att ladda hem allt ni behöver. Dock behöver man själv ordna någon form av grav med tillhörande kodlås, vi har använt oss av ett tält som ni kan se via länken här nedan.

Om ni undrar något går det jättebra att höra av sig till oss.

Lycka till!
Sofia Häggmyr, Louise Koster & André Nyberg