Dop

Dopet handlar om att varje människa är född in i ett sammanhang. Dopet är en fest då vi firar att den som döps blir en del i Guds stora familj – den världsvida kyrkan.

Grattis!

Du har blivit förälder, en alldeles ny människa har kommit hit till världen.  Ett barns födelse väcker många känslor och tankar. Glädjen över det nya livet. Oro inför det ansvar som vilar på oss, det bräckliga livet lagt i våra händer. Kärlek, sömnlösa nätter, tacksamhet, samhörighet.

Är du vuxen men inte döpt?

Kanske du inte blev döpt när du var barn. Men man är aldrig för gammal för att bli döpt! Det går alltså lika bra att boka dop om du är vuxen. Du är också välkommen att höra av dig till oss om du har frågor.

Vad betyder dopet?

Den kristna tron har sin grund i tanken att Gud älskar varje människa och vill leva i gemenskap med oss. Dopet vill berätta för oss att vi aldrig vandrar ensamma, Gud är med i livets alla skeden, vad som än händer. Dopet är som en varm och kärleksfull hälsning från Gud som vill ge utrymme för tro. En tro som kan få växa, där föräldrar och faddrar kan få stötta med bön och kärleksfull närhet och handling.

Det finns ingen speciell ålder för dopet, det är något som går att göra när som helst i livet.

Hur går det till?

Dop sker antingen som en del i församlingens huvudgudstjänster eller som dopgudstjänst där ibland flera familjer är med. I församlingen finns fyra kyrkor; Forshälla, Ljung Resteröd och Grinneröd. Vill du hellre att dopet ska ske någon annanstans, t.ex. vid havet eller hemma i trädgården, går det oftast att lösa. Medverkan av präst, musiker, vaktmästare och kyrkorum ingår alltid. Det kostar ingenting att bli döpt eller att låta döpa sitt barn. För medlemmar i Ljungskile församling finns även möjlighet att utan kostnad låna lokal för samling efter dopet.

När du har bokat tid för dop kontaktas du av ansvarig präst för ett dopsamtal några veckor före dopet. Då går ni gemensamt igenom bl.a. dopets innehåll, vilken musik som ska spelas och vilka texter som ska läsas. Det är viktigt att dopet blir en högtid som passar just er och det finns stora möjligheter att vara med och utforma dopet till just er stund.

Har du tänkt att ha faddrar till barnet?

Barn behöver omtanke från oss vuxna så att de växer upp till självständiga,
fria och trygga människor. Som fadder har man en viktig uppgift att finnas till och ge sitt stöd under de kommande åren.

Läs mer om att vara fadder

Här några tips att tänka på inför dopdagen:

* Boka gärna doptid så att det passar med ditt barns rutiner
* Tryggt och hemtamt - ta med snuttefilt och nappflaska till dopet
* Kom i tid men inte för tidigt :)

Välkommen att boka dop!

I kyrkan är dopet alltid glädje och fest. Det kan göras enkelt, med få förberedelser eller som en stor fest med hela släkten närvarande.

Du kan sitta hemma i lugn och ro när det passar dig och se bokningsbara tider och kyrkor i bokningen här nedan. Bokningen är öppen dygnet runt!

Observera att bokningen är preliminär ända tills du får en skriftlig bokningsbekräftelse.

Om ditt barn ska få en fadder/faddrar och det är klart vilken/vilka det blir, så får du gärna skriva deras namn i rutan ”Övriga önskemål” i bokningen.

Hittar du inga lediga tider?

Kanske du inte hittar den tid du skulle vilja boka. Då beror det på att den redan är uppbokade. Du kan också maila eller ringa expeditionen, så ska vi se vad vi kan göra för att uppfylla just dina önskemål: 0522-999 70, mån, tis, tors, fre kl 10-12, ljungskile.forsamling@svenskakyrkan.se.

Dopklänning

Välkommen att låna Ljungskile församlings dopklänning! Ni kan välja mellan flera olika färger på banden!

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.