En kvinnlig präst skvätter dopvatten på en liten flickas panna. Föräldrarna står bakom.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Hur går det till?

Allt du behöver veta om faddrar, psalmer, lokal till dopkaffe osv.

Det är gratis att döpas i Svenska kyrkan. Präst, kyrka, musiker, lokal för dopkaffe samt lån av dopklänning är gratis.

Fundera på vilken av församlingens två kyrkor ni helst önskar och vilken dag som skulle passa er. Dop kan ske dels i samband med gudstjänster på söndagar och dels i särskilda dopgudstjänster på lördagar. Som mest kan tre barn döpas i samma gudstjänst. Har ni önskemål om dop i hemmet eller utomhus, ring församlingskansliet så får ni hjälp med att planera detta.

Ring gärna vårt kansli för att boka dop 0510-684 00, eller titta en personligen på Norra Kyrkogatan 7. Ni kan också boka dop direkt på www.bokadop.nu Sök på den kyrka, präst eller det datum ni är intresserad av och göra er preliminära bokning direk på webben. Här finns förutom Lidköpings församlings två kyrkor, alla andra kyrkor i Lidköpings kommun. Efter er bokning blir ni kontaktade av berörd församling för att gå igenom detaljerna inför er stora dag.

Våra församlingslokaler lånas ut gratis till dopkaffen. Du bokar lokalen samtidigt som du bokar dopet.

Nicolaigården
Mariagården
Samlingslokaler i Sigfridskyrkan

Det är en gammal och god tradition att ha faddrar till sitt barn. En fadder är en döpt vuxen som tar ett särskilt ansvar för barnet genom att påminna om dopet, be för barnet och finnas till hands. Det är ett fint uppdrag. Det är upp till er som föräldrar om ni vill ha en fadder/faddrar till ert barn eller inte.

Efter att doptiden är bokad, tar en präst kontakt med er och går igenom allt i lugn och ro i ett dopsamtal. Antingen kommer prästen hem till er eller också kan ni komma till kyrkan. Det brukar oftast ske någon eller några veckor före dopdagen. Här har ni som föräldrar möjlighet att ställa frågor och föra fram era tankar och idéer.

Prästen och kyrkomusikern kan tipsa om psalmer och annan musik. Två psalmer ska vara med i dopgudstjänsten. Kanske känner du någon som vill sjunga?

Församlingen har några duktiga unga solister som gärna ställer upp och sjunger på ert dop. De har en lista med sånger för er att välja mellan. Har ni andra önskemål är det säkert inte omöjligt det heller.

Kärleksvisan
Goliat - Laleh
Handens fem fingrar
Circle of Life
Välkommen hem
Vart du än går
You'll be in my heart
Det gåtfulla folket
För kärlekens skull
Himlen är oskyldigt blå
Du är allt
Du är aldrig ensam

Vilka kläder som den som döps ska bära vid dopet är upp till dig själv, men det är en gammal tradition att bära vit klädsel. Redan i de allra första kristna församlingarna var de döpta klädda i nya vita kläder. Följande dopklänningar finns att låna i församlingen.

Kontakt

På församlingskansliet hjälper vi dig med de ärenden du har. Det kan vara allt i från att boka dop eller vigsel till att betala in en minnesgåva till en begravning du ska på. Tveka inte att komma in och prata med oss, alt. ring eller maila.