Foto: Gustaf Hellsing

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. Här finns alltid en plats för dig.

Varmt välkommen att bli medlem i Svenska kyrkan.

I Svenska kyrkan finns det en plats för dig som har frågor om tro, livet eller tankar kring dig själv. Du är välkommen oavsett vem du är. Kanske vill du engagera dig för rättvisa och en bättre värld, sjunga i kör, gå på kyrkans öppna verksamhet med ditt barn eller hitta stillhet och ro i en stressig vardag.

Det finns flera sätt att bli medlem i Svenska kyrkan

• Du kan besöka oss för att ansöka om medlemskap direkt. Vår församlingsexpedition finns på Artillerigatan 2 och har öppet helgfria vardagar kl.10-12 och 13-15. (Se avvikande öppettider här!)
  • Du kan fylla i formuläret nedan. När du har skickat in din ansökan kommer du att få en bekräftelse till din e-post. Vi kontrollerar att alla uppgifter stämmer och skickar en slutlig bekräftelse till din folkbokföringsadress om ditt nya medlemskap. Genom din anmälan godkänner du att dina uppgifter registreras hos Landskrona församling. Registret innehåller de personuppgifter som du själv har lämnat. Personuppgifterna används enbart i Landskrona församlings verksamhet och tas bort när du avslutar ditt medverkande i vår församling.
  • Du kan också fylla i den här blanketten för sedan posta den till vår församlingsexpedition (Box 364, 261 23 Landskrona).

Som medlem i Svenska kyrkan:

• kan du gifta dig och bli begravd i kyrkan
  • bidrar du bland annat till verksamhet för barn och unga, körer, familjerådgvning och jourhavande präst
  • är du med och stöttar samhällets mest utsatta både i Sverige och utomlands.
  • bidrar du till att kyrkobyggnaderna bevaras och kulturhistoriska värden förs vidare till kommande generationer.

Som medlem i Svenska kyrkan hjälper du till att göra Landskrona lite bättre, och vi vill att du ska veta att ditt medlemskap betyder mycket för många.

Under ett år har våra medlemmar bland annat:

• gjort det möjligt för Matkassen att dela ut cirka 7650 matkassar till hungriga människor.
  • sett till att de 8357 personerna som sökt hjälp hos Svenska kyrkan i Landskrona, alltid har någon att prata med genom våra diakoner och jourpräster.
  • bidragit till att fler än 170 föräldrar och barn kan åka på utflykt, något de inte hade kunnat annars.
  • gjort så att närmare 200 barn och vuxna kan få sjunga i kör.
  • sett till att alla 90-åringar i Landskrona blir bjudna på kalas.
  • sett till att vårt klädförråd har kunnat vara öppet och delat ut kläder över 360 gånger till olika familjer under året.
  • gjort det möjligt för 4948 barn/ungdomar och 3182 vuxna att delta i våra öppna verksamheter.
  • bidragit till att våra kyrkolokaler kan fyllas med musik ca. 60 gånger per år genom olika gratiskonserter.
  • hjälpt oss hålla våra kyrkobyggnader öppna och tillgängliga för alla.
  • gjort det möjligt för oss att fira gudstjänst och andakt över 300 gånger i alla våra kyrkor.

Läs mer om vad din kyrkoavgift går till här!

Barnet som medlem

Barn som döps i Svenska kyrkans ordning blir medlem i Svenska kyrkan. Vårdnadshavare kan anmäla att deras barn ska vara medlem i Svenska kyrkan även om det inte är döpt. Barn över tolv år ska själva ge sitt samtycke.
Ladda ner inträdesblankett för barn under 18 år

Personuppgifter

Personuppgiftsansvarig för behandlingen av personuppgifter är Landskrona församling. Du har rätt att en gång per år kostnadsfritt få information om vilka personuppgifter som förekommer om dig i församlingens verksamhet. Om du anser att en uppgift om dig är felaktig eller missvisande bör du höra av dig på en gång. Vår expedition har öppet helgfria vardagar kl.10-12 och kl.13 - 15 och nås på telefon 0418-574 00.

All behandling av personuppgifter sker utifrån bestämmelserna om integritetsskydd i EU:s dataskyddsförordning (GDPR)

Jag vill bli medlem!

Välj en av följande alternativ

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Vad tror vi på?

enligt Kyrkoherde Eva-Lotta Grantén

En vuxen och ett barn står vid strandkanten och tittar ut över vattnet.

Kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Här kan du läsa om vad Svenska kyrkan står för. Du kan också få näring till dina egna tankar om kristen tro.

Dop | Konfirmation | Bröllop | Begravning

Vi vill vara en del av dina stora dagar, både i glädje och sorg

Nyfiken på vad som händer i våra kyrkor och kapell? Klicka här!