Bonadsmålning från Dalarna, troligen av Ivares Anders (1775-1835), en av Ivaresmålarna från Rovgärde i Rättvik.  Motivet skildrar Jesu intåg i Jerusalem.

Palmsöndagen

Palmsöndagen är en glädjens dag där vi firar Jesus intåg i Jerusalem. Han rider in på en åsna och hyllas som en kung. Samtidigt visste Jesus vilket lidande som låg framför honom.

Palmsöndagen inleder veckan före påsk, stilla veckan. På palmsöndagen berättar vi om den när Jesus red in i Jerusalem på en åsna för att fira den judiska påsken med sina lärjungar och togs emot som kung av folket som jublade, viftade med palmblad av glädje och sjöng Hosianna. Men samtidigt som palmsöndagen är en glädjens dag, är det början på Jesu svåra vandring mot lidandet och döden. Under denna dag kan vi därför tänka på svåra uppgifter som vi ibland måste genomföra.

Jesus rider in i Jerusalem

Den händelse då Jesus rider in i Jerusalem och folket hälsar honom med palmkvistar i händerna återberättas i Bibeln av alla fyra evengelisterna: Markus (Mark 11:1-11), Matteus (Matt 21:1-11), Lukas (Luk 19:28-44) och Johannes (Joh 12:12-19). Evangelierna berättar att Jesus red in i Jerusalem på en åsna. Det ansågs som ett profetiskt tecken eftersom detta stämmer in på vad profetien Sakarja skrivit om den Messias som ska komma: "Fröjda dig storligen, du dotter Sion; höj jubelrop, du dotter Jerusalem. Se, din konung kommer till dig; rättfärdig och segerrik är han. Han kommer fattig, ridande på en åsna, på en åsninnas fåle". (Sak 9:9)

Evangelierna berättar att när Jesus så red in på åsnan i Jerusalem, hälsade folket honom med tillropet "Hosianna, Davids son, välsignad vare han som kommer i Herrens namn", samt lade ner sina mantlar, kvistar och löv på marken framför åsnans fötter.

Jesu intåg i Jerusalem inträffade veckan innan hans död och återuppståndelse, och räknas därför som inledningen till stilla veckan. Samma händelse hör vi också om på första advent.

Texter på palmsöndagen

Varje söndag och helgdag under kyrkoåret har sitt namn, sitt tema och sina bibeltexter som läses i alla kyrkor i Svenska kyrkan. Det finns tre versioner, årgångar. Detta år läser vi första årgångens texter.

Tankar inför palmsöndagen

Varje vecka finns Tankar inför helgen på Svenska kyrkans webb. Här är några av de Tankar som skrivits inför palmsöndagen de senaste åren.

Kyrkans största helg: Påsken

Påsken är kyrkans största helg. Vi firar att Jesus besegrar döden. Den uppståndne Kristus visar att Gud är en levande Gud.

Ett barn i strumplästen går med palmblad i händerna.

Palmsöndagen inleder stilla veckan

Palmsöndagen är en glädjens dag då vi firar att Jesus tågade in i Jerusalem under människornas hyllningar.