Foto: Sofia Imberg Kelhoffer

Gamla kyrkskolan i Nysätra

En vacker och funktionell helhet, där den gamla skolsalen ställts i ordning som begravningslokal och den gamla lärarbostaden blivit vackra kaffesalonger.

En gammal skola som fått nytt liv

När Örsundsbroskolan öppnade på 1960-talet stängdes bygdeskolorna, och bland dem Nysätra. Byggnaden som inrymde Småskolan blev en tid därefter skolmuséum och kyrkan tog över de större elevernas skolsal och nyttjade den som församlingshem. Lärarbostaden i samma byggnad hyrdes ut som lägenhet.

Under 2020 genomgick skolbyggnaden en renovering, och blev en både vacker och funktionell helhet. Svenska kyrkan har ett statligt uppdrag att vara ansvarig för begravningsverksamhet, och den f.d. skolsalen har ställts i ordning för att kunna fungera som lokal vid borgerliga begravningar. I den f.d. lärarbostaden finns salonger för kaffe och samlingar av olika slag.

En grundtanke i renoveringen har varit kulturåterbruk, och tidstypiska detaljer har tagits fram så långt möjligt. Möblerna är också de återbruk och till allra största delen donerade till Gamla kyrkskolan.

Samlingar i Gamla kyrkskolan

I Gamla kyrkskolan ryms både små och större samlingar. Lokalerna hyrs ut endast i samband med samtidig bokning av kaffe och/eller förtäring.

Nysätra kyrka

Nysätra kyrka byggdes i mitten av 1400-talet. Innan dess fanns en äldre kyrka, och rester av skulpturer från denna kyrka finns bevarade. Interiören präglas av kontrasten mellan de höga vitmålade kryssvalven och korets vackra fönster och altaruppsats.