Foto: Mona Davidsson

Kungälvs kyrka öppen efter renoveringen

I början av januari 2023 stängdes Kungälvs kyrka. Under en lång tid pågick renovering av kyrkans takmålningar. Här kan du ta del av det arbetet, där text, foto och film ger glimtar från det som skett. Helgen 1-3 öppnades kyrkan igen, och även det är dokumenterat med film.

När ställningarna plockats ner, återstod arbetet med de fyra trekanterna, mitt i kyrkan. I den avslutande filmen berättar konservatorn Maria Lagerqvist om det arbetet. Foto: Mona Davidsson

Gömda hälsningar från 1935

Väl dold i botten på votivskeppet gömde sig en hälsning från förr. Ett exemplar av Morgontidningen daterat 20 december 1935, prydligt hopvikt tillsammans med ett foto och några tygstycken. – Vi får lägga dit ett nummer av Kungälvs-Posten när vi är klara, säger konservatorn Maria Lagerqvist.

Snart är hela taket rensuddat

Djävulens grinande ansikte, omgivet av eldsprutande drakar. Mitt emot en mildögd Abraham som erbjuder en vacker och trygg plats för själen. Kontrasterna är många i kyrktaket, och målningarnas alla nyanser blir allt tydligare ju längre rengöringen fortskrider.

Närkontakt med taket

Ansikten, överallt ansikten. Och alla är olika. Med kyrktaket fingertoppsnära öppnar sig en ny värld. Konservatorn Maria Lagerqvist blir bara mer och mer fascinerad – och arbetet har bara börjat.

Nu har renoveringen börjat

Första våningen av byggställningar börjar bli klar. Och redan här dyker det upp problem som kräver egna lösningar. – Det finns inget i kyrkan som är rakt, säger konservatorn Maria Lagerqvist, som jobbar tillsammans med ställningsbyggarna. Sextonhundratalsmiljön är speciell. Och ömtålig.

Bild på konservator Maria Lagerqvist

Kungälvs kyrka stänger för underhåll av takmålningarna

Under våren och sommaren ska hela innertaket i Kungälvs kyrka konserveras och bland annat rengöras. Kyrkan stänger därför efter nyårshelgen och öppnar efter sommaren.

Konservator Lisa Nilsen skrapar stearin med glasspinne av trä.

Att ta hand om en gammal kyrka

Konservator Lisa Nilsen besökte Kungälvs kyrka för att utbilda personalen i hur man bäst tar hand om kyrkan och dess inventarier.